Bondebladet
19.11.2020
De store dagligvarekjedene må forbys å eie egne merkevarer, mener Dag Fossen. Det må bli en sak inn mot stortingsvalget neste år, mener han. Dag Fossen
Det er på tide å handle, ikke å klage, mener Dag Fossen, Småbrukarlag-veteran, nå kårkall i Skollenborg.
Kjedenes egne merkevarer, EMV, har hatt kraftig vekst.
I markedet for kjøtt og egg har EMV-andelen økt fra 23 prosent i 2010, til drøyt 44 prosent.
For kjøttdeig og farser har EMV-andelen økt fra 36 prosent til hele 81 prosent.
- Nortura kommer til å gå dukken, og de private kommer enten til å gå dukken eller leve videre på kjedenes premisser, sier Fossen.
Om ikke noe blir gjort.
Velger egne varer- Om noen vil gjøre noe, i stedet for å bare klage på utviklingen, må de foreslå en konkret endring, sier Fossen.
Det burde vært forbud mot at dagligvar