AddToAny

Vi undervurderer teknologiske framskritt. Batteriene kan bli dramatisk mye billigere

Vi undervurderer teknologiske framskritt. Batteriene kan bli dramatisk mye billigere
Det er kun kostnader og begrensninger ved batteriene som har holdt de elektriske løsningene tilbake. Dette er nå i rask endring. Batterirevolusjonen fører til en transportrevolusjon.
Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Debattinnlegg kan sendes til nettdesk@tu.no

På sin batteridag i slutten av september presenterte Tesla en rekke viktige nyheter: Tesla vil kutte batterikostnaden med 56 prosent per kWh, øke rekkevidden per lading med 54 prosent uten å øke batterivekten, redusere energiforbruket ved batteriproduksjon med hele 90 prosent og fase ut kobolt. Mye av dette skal skje på to-fire år og prøveproduksjon og testing i biler er startet.

Med disse endringene vil kostnadene ved å lage elbiler bli klart lavere enn for sammenliknbare bensinbiler. Dette kommer i tillegg til vesentlig lavere drifts- og vedlikeholdskostnader for elbiler og alle fordelene for miljø og klima.

Når en ny teknologi både er bedre for forbrukerne, bedre for klima og lokalmiljø og dessuten billigere, kan endringer komme raskt. Utviklingen innen elektrisk transport har klare likhetstrekk med utviklingen av blant annet sol- og vindkraft og en del andre teknologier, og gir grunnlag for noen refleksjoner om hvordan teknologi utvikles mens energisystemet bygges om.

Festdag for batterinerdene

På Teslas Battery Day 22. september gjorde selskapet rede for planer og nye løsninger. Noen hadde ventet mer konkret informasjon om batteriet som skal tåle en kjørelengde på 1,6 millioner km før det mister 20 prosent kapasitet. De som ventet på dette, ble skuffet, selv om det nok kommer mer om det senere. Heldigvis brakte dagen andre og svært oppløftende nyheter.

Tesla skal både gjøre endringer i design av selve battericellen, i anode- og katodematerialer og i hvordan cellene integreres i konstruksjonen av bilen. Med den nye løsningen blir battericellen en del av den bærende konstruksjonen, noe som sparer materialer og vekt, gir bedre vektfordeling og økt sikkerhet.

De nye løsningene gjør det også mulig å utvikle langt billigere og mindre ressurskrevende produksjonsmetoder for batterier. Energibehov og arealbehov ved batteriproduksjonen skal kunne kuttes med 90 prosent, og man vil helt bort fra bruk av kobolt, som er dyrt og har gitt utfordringer knyttet til blant annet barnearbeid i Kongo. I Kina produseres Model 3 allerede uten kobolt.

Tesla er overbevist om at det finnes mer enn nok litium i verden, og fremholdt blant annet at i Nevada kan det utvinnes mer litium enn man trenger til å elektrifisere hele den amerikanske bilparken. Tesla jobber med nye metoder for å utvinne litium fra leire, og annonserte at selskapet vil starte resirkulering av batterimaterialer fordi dette gir mindre miljøbelastning og kan bli billigere.

Tesla hevder at den samlede effekten av endringene vil bli:

54 prosent økt kjørelengde for samme batterivekt.

69 prosent lavere investeringsbehov per GWh produksjon

Les mer

Flere saker fra Teknisk Ukeblad

Ønsker seg landbaserte NSM til nytt kystartilleri. Det norskutviklede kryssermissilet Naval Strike Missile (NSM) brukes i dag til kystforsvar ved Østersjøen. Polen ble første eksportkunde av missilet for snart tolv år siden.
Teknisk Ukeblad 20.10.2020
Etter å ha sirklet rundt asteroiden i to år er Nasa klar til å gå inn for landing tirsdag.
Teknisk Ukeblad 20.10.2020
Nye undersøkelser slår fast at oljeboringsmetoden fracking øker mengden radioaktive partikler i luften. Særlig i vindretningen er det en betydelig økning.
Teknisk Ukeblad 19.10.2020
Saga Tankers skifter navn til Saga Pure, og kjøper seg opp i hydrogenselskap.
Teknisk Ukeblad 19.10.2020
For å oppnå klimamålene vil den svenske regjeringen og støttepartiene opprette en elektrifiseringskommisjon for å øke elektrifiseringstakten innen transportfeltet; blant annet med el-veier for tungtrafikk
Teknisk Ukeblad 19.10.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt