- Jeg er så glad og overrasket, sier Woldemariam. Prisen betyr mye.
Woldemariam har doktorgrad i lingvistikk og er tidligere statsråd i Etiopia. Samarbeidet med UiO begynte i 2004, da i et Norad-samarbeid med universitetet i Addis Ababa. Etter det prosjektet fortsatte samarbeidet med MultiLing, noe som har resultert i feltarbeid, konferanser, publikasjoner og personlige vennskap.
Men det Woldemariam først og fremst snakket om mens hun var i Oslo, var avkoloniseringen av det etiopiske utdanningssystemet. Etiopia ble aldri faktisk kolonisert av en fremmed makt: Avhengig av hvordan man ser det, som eneste afrikanske land.
- Vi koloniserte oss selv i tankesettet. Vi anså vår egen urfolkskunnskap som baklengs, utdatert: «Vi trenger den ikke, dersom vi bare kopierer det vestlige og lærer barna våre det». Der ligger problemet, sier hun.
Tilsidesatte egen kunnskap
Etiopia hadde i mange århundrer sin egen tradisjonelle utdanning, forteller Woldemariam.
- Vi er et av verdens eldste land. På mange områder har vi manuskripter fra det tredje århundre: Innenfor astronomi, matematikk, filosofi, medisin. Vi har en veldig rik, tradisjonell kunnskap i landet.
I 1908 ble vestlig, moderne utdanning introdusert i grunnskolene. I 1950 ble det innført på universitetsnivå.
- Da tilsidesatte vi og degraderte vår egen urfolkskunnskap for å følge vestlig kunnskapsproduksjon og utdanning. Jeg tror det