Nå retter direktøren for organisasjon og infrastruktur ved Universitetet i Stavanger (UiS), Ole Ringdal, krass kritikk mot anskaffelsen av nytt bestillings- og faktureringssystem.
Kort fortalt går kritikken ut på at universitetet ikke fikk informasjon om at systemet ville være vanskelig å implementere, og at de derfor ble overrasket over hvor stor regningen ble.
Vi stiller spørsmål ved om man har kostnadskontroll og om man bare lesser overskridelser over på kundene. Ole Ringdal Direktøren for organisasjon og infrastruktur ved Universitetet i Stavanger
Millionregning
Universitetet fikk en faktura på rundt 1,1 millioner kroner fra Unit. 323.000 kroner var forventede kostnader for anskaffelsen - men de resterende ca. 800.000 kronene kom svært overraskende på økonomisjefene ved UiS. Å i det hele tatt få systemet opp å gå, kostet med andre ord godt over dobbelt så mye som å kjøpe det inn.
I et brev Ringdal sendte til Unit 2. januar, skriver han at «UiS stiller spørsmål om hvordan Unit har fulgt opp dette prosjektet mht. kostnadskontroll og prosjektstyring».