Utdanning
06.12.2019
I dag mangler det verktøy som gir oss systematiske mål for elevers skrivekompetanse og kvaliteten på skriveopplæringen i norsk skole. Derfor er det umulig å vite om Stortingets ambisjoner om skriving som grunnleggende ferdighet, nedfelt i læreplanene, er ivaretatt og på hvilken måte.
Eksamen i norsk gir noe informasjon, men prøven måler en helhetlig norskfaglig kompetanse og ikke skriving som verktøy for kommunikasjon og læring i flere fag.
På mer lokalt nivå vil en mangel på systematiske mål for skrivekompetanse innebære at skoleeiere vanskelig kan vurdere skriveopplæringens kvalitet. Det fører til at det er umulig å avdekk
Gå til medietEksamen i norsk gir noe informasjon, men prøven måler en helhetlig norskfaglig kompetanse og ikke skriving som verktøy for kommunikasjon og læring i flere fag.
På mer lokalt nivå vil en mangel på systematiske mål for skrivekompetanse innebære at skoleeiere vanskelig kan vurdere skriveopplæringens kvalitet. Det fører til at det er umulig å avdekk