AddToAny

Utendørsutfordrer gikk på taxi-smell - nå blir de størst på skidestinasjoner i Norge

- Vi er en liten aktør som prøver å konkurrere med de store, sier daglig leder i Giraff Media.
Den lille utendørsleverandøren Giraff Media, som før sommeren kunne fortelle at de skal stå for reklameskjermene ved Norges første innendørs skiarena, Snø, har i disse dager sikret seg en avtale med Nordic Ad Group (NAG), et gründerselskap fra Drammen som har utviklet egne digitale skjermer for enklere annonsering med tanke på det nordiske utendørsklimaet.

Den nye avtalen gir Giraff Media kontroll over skjermene på 12 nye skidestinasjoner i Norge. Fra før av leverer de skjermer til Skistar-sentrene Hemsedal og Trysil, i tillegg til at de har avtale med Norefjell skisenter. Nå blir de altså størst på skidestinasjoner i Norge med utendørsskjermer på 16 skisentre.

- Vi er en liten aktør som prøver å konkurrere med de store, og vi prøver å etablere oss på de områdene som kan gi mye igjen for våre kunder, sier daglig leder i Giraff Media, Jon S. Johnsen, til Kampanje.

Med sine syv ansatte og en omsetning på litt i overkant av 10 millioner kroner, er det et stykke opp til utendørsgigantene Clear Channel og JC Decaux.

- Per dags dato kan ikke vi konkurrere i byen slik Clear Channel og JCDecaux kan. Det er jo de som er de to største, men vi håper en dag at vi kan tukte dem, fortsetter Johnsen.

- Her ligger det et utviklingspotensial

Den nye avtalen med NAG inkluderer skisentre som Kongsberg, Ål, Beitostølen og Hovden. Totalt vil den nye avtalen gi Giraff Media 35 nye skjermer, og Johnsen tror dette markedet vil vokse fremover. Han trekker blant annet frem Skistar som deres mest populære utendørsspot, og at skiselskapet er interessert i å utvikle tilbudet ytterligere.

Skistars Hemsedal og Trysil er for øvrig to av Norges mest populære skisentre med en markedsandel på 41 prosent.

- Det ser ut til at Skistar ser behovet for flere skjermer, og de ser at her ligger det et utviklingspotensial, samtidig som det fungerer godt. Det er jo også derfor NAG har investert i dette og hentet inn penger fra blant annet Innovasjon Norge, sier Johnsen.

I tillegg til at de nå er størst på skisport, har de også sikret seg en avtale med Hvilepuls, som er en av landet største helsekanaler med reklameflater på rundt 60 prosent av Norges fastlegekontorer.

Får inn 20 ferske millioner Johnsen anslår at avtalene med Snø, NAG og Hvilepuls vil gi dem inntekter på rundt 20 millioner kroner. Det kommer godt med etter fjoråret, hvor selskapet gikk på en skikkelig millionsmell.

I fjor hadde selskapet en omsetning på litt over 11 millioner kroner, og gikk med et underskudd på 3,7 millioner kroner etter det Johnsen kaller for en «feilsatsing».

- Det var en satsing i en taxiavtale der vi hadde digitale skjermer på nakkestøttene, hvor vi solgte reklame. Det gikk ikke som forventet, og man måtte legge ned kanalen. Vi tok avgjørelsen raskt og la det ned for å satse på det vi er gode på. Nå har vi kommet oss på beina igjen og har fått på plass disse nye avtalene, sier Johnsen.

- Hvordan ser 2019 ut?

- Vi kan alltids gjøre det bedre, men denne delen av året er også den som er best salgsmessig. Med de nye kanalene vi nå har skaffet oss, ligger vi an til en rekordhøst, avslutter Johnsen.

Image-text:

Først ut med skjermer på innendørs skihall:

Giraff Media har fått kontroll over skjermene ved Norges første innendørshall for skisport, Snø. Her fra befaring under byggingen av skihallen, som åpner januar 2020. Foto: Snø.

- Vi ligger an til en rekordhøst

Det sier daglig leder i Giraff Media, Jon S. Johnsen. Foto: Privat.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Dagbladet jobber hardt for å være først ute med siste nytt innenfor nyheter, sport og underholdning, sier sjefredaktør Alexandra Beverfjord.
Kampanje 17.09.2019
- Vi har mer på hjertet og vil gjerne lage en sesong til, sier produsent Vilje Hagen.
Kampanje 17.09.2019
- Kriminelt gode seertall, sier TV 2.
Kampanje 17.09.2019
- Jeg ville ikke valgt de ordene, sier Eriksen.
Kampanje 17.09.2019
- Vi synes Coop og Norsk Tippings nye stunt smaker litt dårlig, og det er ikke på grunn av språket, skriver Bente Kvam Kristoffersen og Mia Frogner i Trigger.
Kampanje 17.09.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt