Mange i Norge er engstelige for amerikanske tilstander i akademia. blant annet p.g.a. overdreven frykt for snøfnugg av noen studenter som krever «trigger warnings» og «safe spaces».
Disse tilstandene blir ofte fremstilt som en trussel mot den akademiske friheten og for ytringsfriheten. Selv om jeg mener frykten for snøfnuggstudenter er overdreven, er det likevel en grunn til bekymring for den akademiske friheten i USA.
Grunnen er at stillingsvernet og den akademiske friheten til vitenskapelig ansatte i amerikansk høyere utdanning er under sterkt press på grunn av den økende bruken av midlertidig ansatte og ansatte uten tenure.
Tenuresystemet
Tenure-systemet er sentralt for den akademiske friheten. (AAUP) utarbeidet prinsipper om vitenskapelig ansattes frihet til å forske på og å undervise om upopulære temaer. Men en stadig mindre andel av vitenskapelige ansatte har tenure eller i det hele tatt mulighet til å oppnå tenure.
Ifølge AAUP sto vitenskapelig ansatte uten tenure, i stillinger som heller ikke kvalifiserer til tenure, (Non Tenure, NTs) i 2015 for av all undervisning ved amerikanske universiteter og høyskoler. Allerede i 1993 konkluderte AAUP med at andelen NTs i høyere utdanning var et innen akademia som kan føre til manipulering og undertrykking av den akademiske friheten.
Ifølge AAUP startet trenden i årene mellom 1972 og 1977, i en tid med redusert offentlig støtte til høyere utdanning. Samtidig var det en enorm vekst i antall studenter. Dette førte til at universiteter og høyskoler lette etter fleksible løsninger for institusjonene, som ikke kunne være sikre på at fremtidige overføringer ville kunne sikre nok midler til å beholde ansatte med «tenure».
Men alt kan ikke forklares med penger. Selv i bedre økonomiske tider har trenden med å ansette folk uten tenure fortsatt. Det absolutte antallet vitenskapelig ansatte i med tenure eller med tenure i sikte har økt de siste tiårene, men det relative antallet har gått dramatisk ned.
«For-profit» er verstingene
Ofte er det snakk om deltidsstillinger. Tall fra (ASA) viser at andelen ansatte i deltidsstillinger økte fra 31,4 prosent i 1975 til 51,4 prosent i 2011. 46,1 prosent av de vitenskapelig ansatte offentlige institusjoner og 42,2 prosent i private institusjoner hadde deltidsstillinger i 2011, mot henholdsvis 28,4 og 30 prosent i 1975.
Institusjoner som er «for-profit» er verstingene. Der fa