UiOs nye kommunikasjonsdirektør har bare vært på UiO i noen uker, men har allerede tatt i bruk rektor Svein Stølens slagord «samspill». Det er dette jobben som kommunikasjonsdirektør handler om. At det er akkurat Rossiné som er ny direktør, er det ikke sikkert noen trenger å legge merke til i det hele tatt, forklarer hun. Men de skal legge merke til hva UiO står for.
- Opptatt av det ledelsen er opptatt av
Det tok UiO to år og to utlysningsrunder å tilsette ny kommunikasjonsdirektør etter at Marina Tofting forlot stillingen ved årsskiftet 2016/2017. I Toftings avskjedsintervju med Uniforum sa hun om UiO at «universitetet har en krevende lederstruktur som gjør det utfordrende å få gjennomslag og handlingsrom.». Toftings forgjenger Siv Nordrum sa det enda sterkere da hun forlot UiO i 2011: «UiOs lederstruktur har tappet meg for energi», beklaget Nordrum etter fem år i stillingen.
Nå er det Rossiné sin tur til å bryne seg på UiOs lederstruktur. Foreløpig beskriver hun sin rolle som en som ikke nødvendigvis skal ha så mye gjennomslag for egne ideer, utover måten kommunikasjonsoppgaver skal løses på.
- Jobben min er å legge til rette for at institusjonens meninger og mål skal nå opp og ut. Derfor vil de temaene som rektor, fakultetene, ledelsen og styret er opptatt av, være de temaene jeg også skal jobbe med og være opptatt av, sier hun.
Viktig samfunnsoppdrag
Det er likevel ikke likegyldig for Rossiné hvilken institusjon og hvilke ideer hun skal bidra til å fremme og gjøre synlig.
- Jeg liker å jobbe for et veldig stort og viktig samfunnsoppdrag. Nå har jeg jobbet med helse i nesten tyve år. Det å jobbe med kunnskap er et tilsvar