AddToAny

TV 2 og Get fortsatt uenige - kan gå mot svarte skjermer for én million TV-seere

TV 2 og Get fortsatt uenige - kan gå mot svarte skjermer for én million TV-seere
Til tross for flere nye tilbud, er avstanden fortsatt stor mellom TV 2 og Get.
Distribusjonsavtalen mellom TV 2 og Telia-eide Get går ut 31. mai. Blir de ikke enige innen midnatt, mister rundt 480.000 Get-kunder eller én million TV-seere alle TV 2s kanaler.

Det vil igjen bety at Get-kundene ikke lenger kan se programmer som «God morgen, Norge», «Nyhetene» og «Åsted Norge» eller få inn kanaler som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Sport og TV 2 Zebra. Et eventuelt brudd vil for første gang i historien også gi svarte skjermer på hovedkanalen TV 2.

- Det er tøffe forhandlinger og det er liten tid igjen, men avstanden er enorm og akkurat nå ser dette veldig vanskelig ut, sier kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2 til Kampanje.

Forhandlet i pinsen

Etter det Kampanje kjenner til har det vært forhandlet igjennom pinsen og det har i løpet av helgen kommet nye tilbud på bordet som skal ha minsket avstanden mellom partene. Kampanje skrev fredag at TV 2 skal ha bedt Telia om omkring 100 millioner kroner mer i året for tilgang til sine kanaler, mens Telia og Get skal ha svart med å tilby akkurat det motsatt - 100 millioner kroner mindre.

Det er ventet at partene skal ta stilling til ett nytt tilbudet søndag kveld, men tiden løper fra både TV 2 og Get med tanke på at fristen løper ut ved midnatt.

Willand ønsker ikke å kommentere Kampanjes opplysninger rundt forhandlingene, men bekrefter at det «har vært dialog gjennom helgen» som ikke har ført frem.

- Vi har prøvd masse, men uansett hva vi kommer med så virker Telia veldig lite interessert i å komme frem til en enighet, sier Willand.

- Det handler om penger

Hun opplever ikke TV 2s krav «som urimelige».

- Det handler om penger, men det vi ber om er ikke noe annet enn det andre distributører betaler. Telia på sin side vil betale mindre for mer innhold og mindre enn det andre distributører betaler. Det er som å komme til et lønnsoppgjør der du ber alle om å gå ned i lønn. Det er urimelig, sier Willand.

- Hvor stressede er dere i TV 2 med tanke å gå i svart for første gang med hovedkanalen?

- Ja, det vil i så fall være for første gang. Vi har alltid klart om å komme frem til en enighet og det håper vi at vi skal klare også denne gangen, men vi kan ikke gi bort innholdet vårt, sier hun.

TV 2 har ikke forhandlet om distribusjon med Get siden 2016, men har den siste tiden landet flere nye avtaler med både RiksTV, Altibox og Telenor. TV 2 vil derfor ha opp prisen på innholdet de leverer i tråd med hva andre distributører betaler og sikre at alle TV 2-kanalene ligger inne i den forhåndsvalgte grunnpakke slik de gjør i dag.

- Vi er løsningsorienterte

Get på sin side skal ha argumentert for lavere seing, mindre valgfrihet for kundene og restriksjoner på å se TV 2-innhold på nye plattformer som mobil og tablet utenfor hjemmet, slik Kampanje forstår saken.

- Vi er løsningsorienterte og både håper og jobber for å komme frem til en enighet som gir våre kunder enda bedre valgmuligheter, slik at de kan fortsette å ha Norges beste og mest fleksible TV-produkt til en fornuftig pris, sier kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia og Get til Kampanje søndag kveld.

Han sier videre at «verken TV 2, Get eller kundene er tjent med at man ikke finner en løsning.»

- Det er kontinuerlig dialog mellom partene. Vi ønsker å finne en løsning slik at vi kan videreføre et konstruktivt samarbeid med TV 2, og vi håper det er mulig å få til et langsiktig innovativt partnerskap som vi har med de andre TV-selskapene og strømmetjenestene, sier Lunde.

Image-text:

Kan forsvinne fra skjermen:

Dersom det ikke kommer noen løsning på TV-konflikten mellom TV 2 og Get, så blir det svarte TV 2-skjermer etter midnatt. Dermed mister seerne tilgangen på TV 2s kanaler og programledere som Katarina Flatland, Fredrik Skavlan, Helene Olafsen og Stian Blipp.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Nesten 40 millioner kroner i reklameinntekter forsvant i NHST-konsernet i andre kvartal.
Kampanje 09.07.2020
Scandza skal ha solgt Peppes frossenpizza for 170 millioner kroner.
Kampanje 09.07.2020
Nå starter han opp i WergelandApenes. - Hans Geelmuyden har gode verdier i bunn og har vært strålende sjef, sier Håkon Knudsen.
Kampanje 09.07.2020
- Mye av planleggingen fra brief til lansering skjer fortsatt i form av kommunikasjon via e-post, telefon og excel-filer.
Kampanje 08.07.2020
- Setter prislapp på 25 millioner kroner etter millionunderskudd for kvinnemagasinet Altså, skriver Gunnar Stavrum.
Kampanje 08.07.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt