AddToAny

TV 2 får ikke pull pott av staten - var for få på jobb i Bergen

TV 2 får ikke pull pott av staten - var for få på jobb i Bergen
- TV 2 har brutt en del av lokaliseringskravet, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Mandagen etter at TV 2 landet en ny og midlertidig distribusjonsavtale med Telias TV-distributør Get, har Medietilsynet gjennomført sin første vurdering av hvorvidt TV 2 har oppfylt vilkårene i allmennkringkasteravtalen. Avtalen som trådte i kraft 1. januar 2019.

I oppstillingen slår Medietilsynet fast at TV 2 har brutt to av som allmennkringkaster, og dermed ikke får full uttelling av støttebeløpet begrenset oppad til 135 millioner kroner i året.

- Ettersom majoriteten av de redaksjonelle medarbeiderne ved hovedredaksjonen i Bergen ikke var på plass før 1. august 2019, har TV 2 brutt en del av lokaliseringskravet, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Hvor mye støtte TV 2 vil miste som en følge av dette bruddet, er ikke klart.

- Bruddet gjør at kompensasjonen blir redusert og Medietilsynet vil komme tilbake til størrelsen på reduksjonen, sier Velsand.

I tillegg har Medietilsynet falt ned på at TV 2 har brutt kravet om sendetid innen programkategorien religion og livssyn, men at dette kravet ligger utenfor allmennkringkastingsoppdraget og derfor ikke vil få noe å si for støttebeløpet.

- Åpne om at det ville ta tid

TV 2-sjef Olav T. Sandnes sier de har vært åpne overfor myndighetene om at det ville ta tid å gjøre nødvendige tilpasninger for å oppfylle noen av kravene i avtalen.

- Vi har hele veien vært åpne med Kulturdepartementet og Medietilsynet om at det ville ta tid å justere planer og gjennomføre organisasjonsendringer, og at et avvik fra lokaliseringskravet i første del av perioden var uunngåelig. Hvis vi skulle unngått det måtte vi ha utsatte hele avtalen i ett år. Det var det ingen som ønsket, sier Sandnes i en melding.

Han viser til hvordan kanalene umiddelbart etter at TV 2 signerte avtalen med staten, utlyste ti redaksjonelle stillinger i Bergen.

- Alle disse var bemannet fra avtalen begynte å løpe. I etterkant av det har vi også styrket redaksjonen ytterligere og gjort andre organisatoriske endringer. Det tok litt tid å komme helt på plass, men fra og med høsten 2019 er også kravet om overvekt av redaksjonelle medarbeidere i Bergen oppfylt, sier han.

Leverer på norsk drama

På plussiden så oppfyller TV 2 kravet til både omfang og regelmessighet for egenproduserte riksdekkende nyhetsprogrammer, med base i den sentrale nyhetsredaksjonen. TV 2 oppfyller også kravet om å bruke 250 millioner kroner i direkte redaksjonelle kostnader knyttet til nyhetssendingene på hovedkanalen, samt å ha 100 årsverk tilknyttet nyhetssendingene på hovedkanalen. I 2019 var 166 redaksjonelle årsverk tilknyttet nyhetssendingene.

TV 2 har også investert over 50 millionar kroner i norsk film og tv-drama.

- Jeg er spesielt glad for at Medietilsynet konkluderer med at vi har innfridd solid på kravet til satsning på norsk film- og serieproduksjon og at TV 2 leverer med god margin. Det norske innholdet er spesielt viktig for oss, og nordmenn skal med oss få et sterkt alternativ til NRK, sier Sandnes.

Image-text:

Bergen by night:

Medietilsynet er ferdig med sin første gjennomgang av TV 2-avtalen og den viser at kanalen går glipp av deler av støttebeløpet på maksimalt 135 millioner kroner. Her en av for får TV 2-ansatte i Bergen. Foto: TV 2.

TV 2-ankere:

TV 2 har satset på å ruste opp nyhetsavdelingen i Bergen. Her tre av de mest kjente med nyhetsankerne Sturla Dyregrov, Siri Kleiven Strøm og Arill Riise i TV 2s studio i Media City Bergen. Foto: TV 2.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Innholdsbyrået Newslab henter fra både Geelmuyden Kiese og Try.
Kampanje 14.08.2020
- Målet er å utbetale støtten i månedsskiftet august-september, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Kampanje 14.08.2020
- Vi er selvsagt godt fornøyde med at totalomsetningen i NoA-familien vokser kraftig, sier Thomas Høgebøl.
Kampanje 14.08.2020
- Bli med i kampen for å hindre at 2020 blir 1984, sier Fortnite-skaper Epic Games.
Kampanje 14.08.2020
Ferske tall fra de norske mediebyråene viser en brutal nedgang i annonsemarkedet så langt i år.
Kampanje 14.08.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt