AddToAny

Trond Giske: - Jeg måtte ut av det

Giske sier i dag at medietrykket gjorde det umulig for ham å fortsette som nestleder i Arbeiderpartiet.
Trond Giske sier mediepresset gjorde det umulig å fortsette som nestleder i Arbeiderpartiet. Da han trakk seg som nestleder i januar 2018, var varslene mot ham ennå ikke ferdigbehandlet i partiet.

Men pressen gjorde det umulig å fortsette, ifølge ham selv.

- Det var til da cirka 3.000 medieoppslag som gjorde at det ikke var mulig å stå i det lenger. Jeg måtte ut av det på en eller annen måte, sa Giske på den nordnorske mediekonferansen Svarte Natta fredag.

Mediekonferansen har fått kritikk for å ha invitert Trond Giske til paneldebatten, hvor han skulle fortelle hvordan det var å stå i mediestormen da varslene mot ham kom. Det er første gang Giske debatterer Metoo offentlig.

Kommentator Hege Ulstein i Dagsavisen skulle delta i panelet, men trakk seg i protest da hun så hvordan debatten var lagt opp. «Jeg ble invitert til og takket ja til en pressedebatt om metoo. Det har utviklet seg til noe som kan se ut som et Giske-show. Det takker jeg nei til», skrev Ulstein på Facebook.

Svarte Nattas styreleder Amund Trellevik har for sin del vist til at Giske vil bli konfrontert med et sterkt panel og en sal med 300 journalister og redaktører. Ifølge ham kan det fort bli ubehagelig for Ap-politikeren.

Arbeiderpartiet konkluderte med at Giske i flere av sakene hadde brutt partiets interne retningslinjer mot seksuell trakassering. Giske har beklaget upassende og ubehagelige hendelser, men også bestridt innholdet i enkelte av varslene.

Image-text:

Snakket om Metoo:

Trond Giske var fredag på mediekonferansen Svarte Natta i Tromsø. Hanv var der for å snakke om medias håndtering av MeToo. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Tierne haglet fra dommerbordet, men til slutt måtte Jørgine Massa Vasstrand gi tapt for Nord-DDB rådgiveren i finalen av «Skal vi danse».
Kampanje 16.11.2019
Tar spranget fra musikkvideo til spillefilm når Netflix skal lage norsk grøsser.
Kampanje 16.11.2019
Med varme pianotoner og elektroniske lyder skal DNB høres.
Kampanje 15.11.2019
Oktober ble en svart måned i reklamemarkedet. Nedgangen var på nesten 13 prosent.
Kampanje 15.11.2019
Blir direktør i Schibsted med ansvar for alle mediehusene på Vestlandet
Kampanje 15.11.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt