AddToAny

- Tre trender for markedsføring etter korona

- Tre trender for markedsføring etter korona
- Teknologi, data og personlige budskap er tre stikkord for tiden fremover, skriver Haakon Lomsdalen, norgessjef i Salesforce.
På starten av 2020 visste vi lite om hvilke utfordringer som skulle komme dette året. Vi lagde kvartals-, halvårs- og årsplaner som vanlig, før alt ble kastet om på en dag i mars. Plutselig handlet markedsføring om korona og hvordan vi kunne tilpasse oss for å hjelpe bedriften gjennom krisen. I Salesforce' nyeste State of Marketing-rapport har vi snakket med 7.000 markedsledere verden over, inkludert 300 i Norden. Undersøkelsen ble utført idet koronakrisen inntraff. Funnene viser hvilke strategier markedsførere lykkes med - innsikt som kan være nyttig nå som vi stadig mer vender tilbake til normalen. Tre trender som påvirker markedsføring akkurat nå.

Kundeopplevelse er like viktig som produkter: 84 prosent av forbrukere og bedriftskunder mener kundeopplevelsen er like viktig som produktene og tjenestene bedriften tilbyr. Dette er en økning fra 80 prosent i 2018. Kundene krever dynamiske interaksjoner, og for markedsførere er sanntid et viktig stikkord for å lykkes. Innholdet kunden ser i én kanal forventes å være skreddersydd basert på handlingene deres i en annen kanal. Over halvparten av markedsførere oppgir at de lykkes med dette, og beskriver sine kanaler som dynamiske. Samtidig er det rom for forbedringer. 69 prosent oppgir at tradisjonelle markedsføringsroller begrenser kundeengasjementet.

Kundedata som brukes til personlig markedsføring: I turbulente tider er det spesielt viktig å forstå kundenes behov og hvordan de utvikler seg. Kunstig intelligens, som tidligere kun var et buzzord, hjelper nå markedsførere å personalisere budskap som treffer hjertet. På verdensbasis sier 84 prosent av markedsførere at de bruker kunstig intelligens. I Norden har bruken økt med hele 137 prosent siden 2018. I snitt bruker markedsførere 12 ulike datakilder. Favorittene er transaksjonsdata, interesser/preferanser og digitale identitetsvariabler. For å administrere data bruker markedsførere nå i gjennomsnitt seks verktøy, sammenlignet med tre i 2018. Dette kan forklare hvorfor markedsførere også oppgir data og hvordan bruke dem som en av deres fem største utfordringer.

Personlig markedsføring er like viktig for B2B: B2B-kunder vil bli møtt på samme måte som B2C-kunder - med personlig markedsføring og engasjement. Det gjør at account based marketing (ABM) har blitt en hjørnesten innen B2B. Ved hjelp av data og kunstig intelligens skreddersyr markedsførere kampanjer mot kunder og potensielle kunder som er viktigst for bedriften å nå, og forlenger levetiden på kundeforholdene. Ni av ti av B2B-markedsførere har nå et ABM-program.

Markedsførere har alltid vært flinke til å tilpasse seg, og kombinasjonen av gode strategier og ny teknologi ser ut til å dytte oss i riktig retning når vi nå leder virksomhetene våre gjennom en annerledes tid og tilbake i vekstmodus.

Image-text:

- Tilpasningsdyktige:

Norgessjefen i Salesforce Haakon Lomsdalen, mener norske markedsførere alltid har vært flinke til å tilpasse seg endringer. - Kombinasjonen av gode strategier og ny teknologi ser ut til å dytte oss i riktig retning, skriver han i dette innlegget.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Ferske tall fra årets Tillitsbarometer viser at tilliten til Stortinget og regjeringen har økt blant befolkningen.
Kampanje 12.08.2020
NRK-veteran Karen-Marie Ellefsen (69) ble onsdag tildelt Kongens fortjenstmedalje.
Kampanje 12.08.2020
- Verdens største kjøpesenter etablerer seg i Norden, nå haster det for norske merkevarer å skaffe seg de mest attraktive lokalene, skriver Tor Hernan Floor i Anti.
Kampanje 12.08.2020
Klaudia Lech tar en pause fra livet som mangeårig fotojournalist for blant annet VG og Aftenposten.
Kampanje 12.08.2020
- Vi er sikre på at dette innholdet er noe snapchattere vil ha glede av, sier Snapchat-sjef Suzy Cox.
Kampanje 12.08.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt