AddToAny

Tre elektriske mot én bensinpåhenger

Tre elektriske mot én bensinpåhenger
Elektriske påhengere kommer. Vi ville se om de holder mål, og hvordan de yter i forhold til en enkel og prisgunstig bensinmotor.
Flere av oss har oppdaget fordelen med elektrisk bil, og interessen for elsykler vokser enormt. Vi har sett kraften til moderne litiumbatterier i elektriske verktøy, men allikevel er salget av elektriske påhengsmotorer lavt, lavere i Norge sammenlignet med andre land.

Eiere av elektriske påhengsmotorer vi har snakket med er entusiaster og storfornøyde. For å sjekke elmotorens egenskaper fikk vi låne tre ulike typer, samt en splitter ny bensinmotor. For prisen av en elmotor, kan du få fire bensinmotorer.

- Prisen på små påhengere er latterlig lav i Norge, lavest i hele Europa. Alle taper penger på salg. Det har gjort det vanskelig å få solgt Torqeedo i Norge, forteller Terje Bakken som både selger bensinmotorer og elektriske motorer.

Vi ville sjekke ut elpåhengere på en 26-fots Marieholm IF på 2,2 tonn, og på en liten jolle, samt en 16-fots robåt. Vi ville se på toppfart, og rekkevidde i marsjfart og under ulike fartsområder.

Vi ville sjekke markedsleder Torqeedo mot kinesiske ePropulsion, som begge er kostbare og avanserte løsninger, og se disse mot en billig bensinmotor og en enda billigere elmotor fra Biltema.

Bensinmotoren briljerer på alle målbare områder; lav pris, lav vekt og høy effekt. Elmotorer har mange fordeler, men koster mye. De er heller ikke like effektive som reklamen sier. Elmotoren vinner på følelser. Men kulhetsfaktoren er enorm, og det blir også miljøsamvittigheten. Den lydløse fremdriften er den største fordelen.

Miljø og energi

I følge Torqeedo slipper en moderne 5 hk påhenger ut like mye forurensing som 93 moderne bensinbiler. Påhengerne har ingen effektiv rensing slik vi har fått på biler, og tallet blir enda verre om vi ser på populære totaktere, som nå er forbudt i salg i EU på grunn av utslipp.

En forbrenningsmotor slipper både ut forurensende partikler som skader lokalt, og CO2 som gir et globalt klimaproblem. En dieselmotor er bra for det globale, men ikke lokale, mens bensinmotoren er det motsatte. Dette er grunnen til at diesel ble frontet som et miljøvennlig alternativ, men skapte lokale problemer i byer som Oslo og Bergen.

En elmotor gir null utslipp lokalt, men også minimalt globalt, så lenge strømmen er produsert klimanøytralt.

Men en elmotor utnytter også energien tilført langt mer effektivt. Det gjør at en elektrisk løsning er bedre for miljøet, selv om strømmen er produsert av kullkraft.

Bedre energiutnyttelse

De to elmotorene i testen med innebygget batteri har en kapasitet på ca 1 kWh, 1/30 del av en normal elbil (30kWh). Det skal gi energi til ca en times drift. Bensinmotoren på 2,3 hk har en tank på én liter. Det gir en gangtid på én time på nesten full fart, det samme som elmotorene. Fordelen med bensinmotoren er at du kan ha en reservekanne om bord. Fordelen med elmotorene er at du slipper å kjøre til en bensinstasjon for å fylle. Batteriet kan du demontere og bære til nærmeste stikkontakt. Du kan til og med lade med solcellepanel, om det er langt til stikkontakten.

Vi gikk i 30 minutter i 3,5 knop med seilbåten. På den tiden drakk Hondaen 0,3 liter bensin, mens elmotoren brukte 240 kWh med strøm. Kostnaden i drivstoff for denne turen er 4,5 kroner for bensin, og 40 øre for strømmen. På full fart ble forskjellen større. Det koster én krone for strøm, og over 15 kroner for bensin for én times gange.

Kraft og funksjon

Vi ville sjekke om elpåhengeren har samme effektivitet som en elbil. Vi ville også se på hvordan det er å betjene en elmotor, og ikke minst hvordan motorene fungerer i praktisk bruk.

Vi ønsket i denne omgang å se på en enkel motor som hjelper oss om vinden forsvinner eller vi ikke vil ro jolla til land, egenskaper som Ole Evinrude også var ute etter da han fant opp påhengsmotoren i 1907.

Vi testet jolla på en liten RIB hvor det vanligvis står en 9,9 hk. På en 26-fots seilbåt på 2,2 tonn for å se om de små motorene klarer tyngre jobber, og på en lettdrevet robåt.

Vi testet tre ulike motorer. Torqeedo er markedsleder og innovatør. Vi testet deres Travel 1003 C med stort batteri. Vi testet også den kinesiske utfordreren ePropulsion som er litt billigere, og med litt bedre spesifikasjoner på papiret. Det er ikke noen tvil om hvor kineserne har sett. Torqeedo har vært forbildet, men de har visst hva de har skapt, og gjort noen forbedringer.

Vi ville også se hva et billig alternativ kan gi. Også Biltema selger elmotorer, men av trolling-typen. Disse er populære for fiskere som vil bevege seg lydløst og sakte over bunn. Men vi ville undersøke om denne motoren kan erstatte årer, og vi ønsket også å se hvilken effektøkning vi fikk ved å bytte ut 12 volt blybatteri med 12 volt litium.

Vi fant ut at ePropulsion er litt mer effektiv enn Torqeedo. Begge yter 1 kW, men den kinesiske motoren gir

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

For 15 år siden tittet danske Henrik Hansen på en brukt Granada 27, en båt populær i Danmark og i Norge. Den gangen måtte ut med ca 100 000 danske kroner for en slik båt.
SEILmagasinet 28.09.2023
Idag har det vært lette vinder over Sardiniakysten og resultatene fra Gullpokalen er snudd opp ned. Best gikk det for Kristian Nergaard, Johan Barne og Trond Solli-Sæther som med to 2.
SEILmagasinet 27.09.2023
Det er 22 båter nominert til Årets båt i Europa, og ti av dem er samlet i La Rochelle, Frankrike. Her blir det en interessant samling av nyheter, båter du kan lese mer om i tiden fremover.
SEILmagasinet 27.09.2023
Den populære Waka Waka-sommerleiren på Steilene over seks uker har også hatt stor aktivitet.
SEILmagasinet 27.09.2023
Eivind Melleby og mannskapet Joshua Rivkin (USA) er bortskjemt med topplasseringen i VM for Starbåter. I de siste verdensmesterskapene har duoen gull, sølv og bronsemedaljer fra henholdsvis 2017, 2018 og 2019.
SEILmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt