AddToAny

Trafikksikkerhetsforskning - en norsk suksesshistorie

Trafikksikkerhetsforskning - en norsk suksesshistorie
Artikkelforfatteren har 12 år bak seg som trafikksikkerhetsforsker ved TØI og ser at trafikksikkerheten i Norge i denne perioden er blitt kraftig forbedret.
«Å ha vært en del av denne 'suksesshistorien' er et privilegium», skriver han i dette tilbakeblikket - før han reiser tilbake til sitt Danmark for å ta fatt på andre oppgaver.

I 2003-2006 skrev jeg ved Aalborg Universitet en PhD-avhandling om ulykkesbelastede strekninger. I Danmark må man som PhD-student på et utenlandsopphold. Jeg valgte å dra til Oslo og være gjesteforsker på TØI i tre måneder.

Valget var lett. På TØI finner man trolig samlet den største fagekspertisen innenfor trafikksikkerhetsforskning (TS-forskning) i Europa, og TØI hadde i tillegg jobbet med noe tilsvarende som jeg skrev PhD om.

Oppholdet var en stor suksess, og da jeg ble ferdig med min avhandling, svarte jeg i 2007 ja til et tilbud om å vende tilbake til TØI.

Det var som ung forsker veldig tillokkende å få mulighet til dels å bli en del av et så stort og sterkt TS-fagmiljø, dels å jobbe 100 prosent med forskning (på universiteter bruker man ofte over 50 prosent av tiden på undervisning og veiledning).

Etter et nå rundt 12 år langt jobbeventyr hos TØI - først som forsker og nå i snart seks år som avdelingsleder - har jeg og min familie av private grunner besluttet å vende hjem til

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt