I stedet for å overtolke resultatindikatorer, bør vi nå heller diskutere hva som bidrar til kvalitet i høyere utdanning. Når fungerende Nokut-direktør, Øystein Lund forventer mer av UH-sektoren til høsten, har han tilsynelatende misforstått hva nedstengingen skaper av begrensninger for læring. Vi mener det er på tide å stille spørsmål ved om Nokut kjenner den mangfoldige sektoren godt nok.
Lund er enig med Forskerforbundet i at den hektiske dugnaden fra i vår nå må være et tilbakelagt stadium. Til høsten må sektoren ha en «god og gjennomtenkt strategi», og «ha ting mer i system». Undervisningen skal ikke lenger «tas på sparket». Men når lærerne i sektoren la ned så enormt mye ekstraarbeid i vår, var det vel nettopp for å i minst mulig grad ta ting på sparket. Det var et forsøk på å minimere ulempene for studentene, under meget krevende forhold.
Semesteret må, som alle andre semestre, planlegges. Men den faglige planleggingen for læring faller naturligvis på faglærerne, og annerledes kan det ikke være. «Strategier»