Vi ønsker med dette innlegget å rette fokus mot arbeid og tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen.
Barnehageloven 19 a sier at alle barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlig behov for det. Formålet med dette er i stor grad å gi barna tidlig hjelp og støtte i deres utvikling og læring. Videre sier barnehageloven 19 g at barn med nedsatt funksjonsevne skal sikres et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud av kommunen.
God spesialpedagogisk hjelp handler om å se barna både på enkeltnivå, i gruppe og som en del av samfunnet.
Ulik praksis
Sentrale spørsmål er hvem som skal få ansvaret for å jobbe tett på disse barna i det daglige, samt på hvilken måte det gjennomføres.
Siden vi står ovenfor en kommunesammenslåing mellom Rygge og Moss, og de to kommunene har vidt forskjellig praksis når det gjelder barn med særskilte behov, så har vi et ønske om å fortelle hvordan vi i vår barnehage prioriterer arbeidet med disse barna. Vi frykter nemlig at vi står i fare for å miste ansatte med høy kompetanse hos oss ved sammenslåingen.
Når vi som barnehage får inn et barn med nedsatt funksjonsevne så hviler det et stort ansvar på oss. Dette dreier seg om barn som trenger ekstra oppfølging i de daglige