Samferdsel
19.09.2017
Norge trenger et vegprisingssystem, fremholder TØI-sjef Gunnar Lindberg i denne kronikken.
I lys av hva NTP 2018-2029 skisserer i klimasammenheng, ser han at staten vil trenge inntekter til erstatning for dem som forsvinner med fossildrevne kjøretøyer, og at bompengesystemet i så måte er uegnet. For øvrig mener Lindberg at Norden bør satse på ett vegprisingssystem, til fordel for teknologiindustrien.
Les merEt argument for å effektivisere transportsystemet med distansebaserte avgifter har hatt vanskeligheter med å overbevise finansdepartement og politikere i alle land, skriver kronikkforfatteren. Men det finansdepartement finnes trolig ikke som ikke reagerer når skatte- og avgiftsinntektene synker. Foto: F. Dahl. Dersom vi skal klare klimaforpliktelsene må vi, som NTP 2018-2029, håpe på et disruptivt scenario, eller bruke en Plan B med faktiske tiltak - ref. NTP løser ikke floken, en plan B må komme
Om dette lykkes, får vi et nytt transportsystem. Dette transportsystemet skal, ifølge NTP, kunne være på plass om 8 år. Det kommer til å forandre måten vi tenker transportpolicy på.
Her ser jeg på to aspekter