Når dagens biler må skiftes ut, vil det bli færre drosjer som kan frakte passasjerer som bruker rullestol, frykter taxinæringen.
- Da regjeringen fjerna refusjonen vi fikk før på biler som var på opptil åtte passasjerer og plass til rullestol, steg disse bilene i pris med omtrent 300 000 per bil, opplyser Tor Anders Hauge som er leder i Hordaland fylkeslag i Norges Taxiforbund.
- Så nå lønner det seg ikke for drosjeeiere å investere i en sånn bil. Det blir for dyrt. Vi klarer ikke å betale ned igjen på bilen.
Velter lasset
Selv kjører han drosje i Os utenfor Bergen. Allerede er det altfor mange rullestolbrukere i forhold til antallet biler som kan kjøre dem, mener han.
- Kommer det en til nå, så velter vi hele lasset, hevder han.
I tillegg sier to av sjåførene som har rullestolbiler at de ikke kommer til å kjøpe slike biler når de må bytte om ett til to år, fordi det blir altfor dyrt.
- Og vi har alt mistet en bil, så dette er allerede et stort problem. Dette er bare tragisk, sier Hauge.
Et annet eksempel kommer fram i en pressemelding fra Taxiforbundet: I Stavanger vil antallet slike biler bli redusert fra 23 til to eller tre.
Mindre tilgjengelig, høyere pris
Hauge forklarer at de har prøvd å løse problemet med å kjøpe inn minibusser som kan ta opptil 16 passasjerer i stedet for 8, slik at de i tillegg kan brukes