AddToAny

Studenter er bekymret for hva de faktisk får av læring

Studenter er bekymret for hva de faktisk får av læring
Tette forelesningssaler er byttet ut med ensomhet på hybel og hjemmekontor. Hvordan går det egentlig med studentene i en heldigital hverdag?
I slutten av forrige uke ble det klart at Universitetet i Oslo (UiO), Universitetet i Bergen (UiB), NTNU og OsloMet alle har bestemt at undervisningen blir digital ut semesteret.

Rektor og prorektor for utdanning ved UiO, Svein Stølen og Gro Bjørnerud Mo skriver i en melding til studentene sine:

«Koronautbruddet gjør det vanskelig å vite hvordan våren vil bli. For å skape forutsigbarhet for dere og underviserne, har vi besluttet at ordinær undervisning blir digital ut semesteret».

Lignende beskjed har altså studentene ved UiB, NTNU og OsloMet fått.

OsloMet skriver at universitetet er stengt til 20. april og at undervisningen blir digital ut semesteret, og de oppfordrer studenter og ansatte til å følge med på de nye tiltakene regjeringen legger fram 8. april.

- Studielivet er snudd opp - ned

Som så mange andre steder har både ansatte, studenter og ledelse på lærerutdanningen ved OsloMet fått hverdagen sin snudd opp ned etter 12. mars og innføringen av en rekke tiltak i forbindelse med koronakrisen. Deriblant stengte universiteter og høgskoler.

Betina Granlie Mathiesen er student ved førsteåret på 5-årig lærerutdanning 1.-7. trinn på OsloMet. Hun sitter også i studentenes fagråd.

- Livet vårt som studenter er virkelig snudd opp ned. Det er en rar tid, absolutt, starter Mathiesen.

Hun forteller at de i fagrådet håper at lærene klarer å følge litt ekstra med disse dagene.

- Vi har jo arbeidskrav hver uke. Vi håper lærerne griper fatt i de som ikke leverer. Kanskje man ser at de heller ikke deltar i Xoom. Vi studenter ser jo hvem som er med i våre Facebook-grupper, trekker hun fram.

- Er det mange som dere merker ikke er helt med nå?

- Det er litt vanskelig for oss studenter å få fulgt ordentlig med. og så er det veldig uvant å bare kunne snakke digitalt. Vi er jo vant til å drodle med medstudenter om oppgaver underveis i undervisningen og før og etter forelesninger. Det er ikke så lett å ta initiativ på samme måten digitalt, understreker Mathisen.

Prøver å følge ekstra godt med på studentene

Trude Sundtjønn er matematikklærer i utdanningen av grunnskolelærere på OsloMet.

- Vi lærere prøver så godt vi kan å fange opp studenter som vi merker ikke er helt med. Hvis noen ikke leverer, tar vi umiddelbart kontakt for å høre om de trenger hjelp, eller om det er noe spesielt som foregår, forteller Sundtjønn.

Hun legger til at det er viktig for lærerne å finne ut hvorfor studentene ikke henger med, slik at de eventuelt kan gjøre tilpasninger.

- Og så langt har jeg bare gode erfaringer med den type oppfølging, sier Sundtjønn.

Hun fortsetter:

- Vi har normalt litt frafall på grunnskolelærerutdanningen. Vi prøver så godt det lar seg gjøre å være litt ekstra påpasselig akkurat nå, understreker matematikklæreren.

- I norskfaget holder lærerne på å gjennomføre ind

Les mer

Flere saker fra Khrono

Hvor lett skal vi gjøre det for KI-generasjonen, spør student. Har vi ikke universiteter for å oppdra individer som kan undersøke, skrive og tenke selv, istedenfor å leke gjetteleken med informasjon fra ChatGPT?
Khrono 28.09.2023
Regjeringen vil ha mindre detaljstyring. Prosessen startet i sommer, og fortsetter nå.
Khrono 28.09.2023
Over en tredel av studentene ved fagskolene har ikke opplevd at representanter fra arbeidslivet har bidratt i utdanninga hittil i studiet, viser Studiebarometeret for fagskolestudenter.
Khrono 28.09.2023
Han framsto som en usedvanlig dyktig søker da han søkte jobb hos Universitet i Bergen. Nå vil universitetet be redelighetsutvalget se på covid-19-artiklene han publiserte mens han var ansatt.
Khrono 28.09.2023
Leder av sykepleieforbundets studentorganisasjon mener universitets- og høgskoleloven i for liten grad ivaretar studenter og deres rettigheter.
Khrono 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt