AddToAny

Stortinget vil bremse dagligvarekjedenes egne merkevarer

Stortinget vil bremse dagligvarekjedenes egne merkevarer
Skjerper tonen overfor dagligvarekjedene og satsingen på egne merkevarer.
Stortinget skjerper tonen overfor dagligvarekjedene. En samlet næringskomité vil hindre at kjedenes egne merkevarer blir så dominerende at andre presses ut. Næringskomiteen avga torsdag sin innstilling om dagligvaremeldingen.

- Stortinget peker tydelig på at hovedproblemet er dagligvarekjedenes dominerende stilling. Dette gir dem for mye makt over leverandørene og produsentene, men bidrar også til dårligere utvalg og høyere priser for forbrukerne, sier komitéleder Geir Pollestad (Sp).

Konkurransetilsynet skal få beskjed om å være spesielt oppmerksomme på det som kalles vertikal integrasjon, altså at kjedene får kontroll over verdikjeden fra produktet produseres til det står til salgs i butikkhyllene. Tilsynet skal også særlig følge opp konsentrasjon av kjedemakt.

- Egne merkevarer må ikke få en så dominerende stilling at de presser ut andre aktører og hindrer innovasjon, heter det i innstillingen.

Det kan bety at Norgesgruppen, Rema og Coop kan pålegges å ha færre egne merkevarer. Det kan få følger for Remas merkevarer Kolonihagen, Stange kylling, Prima og Solvinge. Likeledes for Norgesgruppens merker Eldorado og Jacob's og Coops merkevarer Coop og Änglamark. Kjedene har de siste årene hatt stor suksess med disse satsingene.

Grensehandelbarometer

Regjeringen får samtidig beskjed om å legge fram et grensehandelsbarometer. Dette skal på plass innen 1. juli, og skal være en permanent ordning.

I tillegg bes regjeringen om snarest mulig å legge fram forslag om hvordan grensehandelen kan reduseres.

Vedtakene blir møtt med jubel hos NHO Mat og Drikke, som kaller det en klar anerkjennelse av hvor omfattende grensehandelen er.

- Det er under normale tider en utfordring for hele verdikjeden for mat og drikke i Norge. At Stortinget nå forventer mer kunnskap og konkrete tiltak fra regjeringen, har vår helhjertede støtte, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Ser på innkjøpsbetingelser

I behandlingen av dagligvaremeldingen har opposisjonen sluttet opp om flere av regjeringspartienes forslag. Men firerbanden - bestående av flertallskonstellasjonen Ap, Sp, Frp og SV - har også samlet seg om ytterligere tiltak.

De fire partiene vil ha forslag på bordet for å sørge for at rabatter som oppnås i forhandlinger mellom leverandører og kjeder, i større grad følger varen - og altså komme forbrukerne til gode.

Dessuten vil de stille krav om et regnskapsmessig og funksjonsmessig skille mellom leddene i verdikjeden.

Kaster hansken

Pollestad bemerker at Stortinget tidligere har vegret seg for å gripe inn i maktforholdene i dagligvarebransjen. Det er en bred oppfatning om at utviklingen har vært uheldig.

- Dagens konklusjoner fra næringskomiteen er et klart signal om at nå går hanskene av, sier han.

Høyres Kårstein Løvaas slår fast at Norge henger etter våre naboland både på pris og mangfold, og at det er viktig at dagligvaremarkedet fungerer godt.

- Mitt utgangspunkt i behandlingen av meldingen er at konkurranse mellom aktører i dagligvaremarkedet er sunt, men at konkurransen må være rettferdig. Kunden skal få riktig utvalg til riktig pris, sier Løvaas, som var saksordfører for meldingen.

Merking

Norges Bondelag kaller innstillingen godt nytt for både bonde og forbruker. Bondelaget er fornøyd med at komiteen tar opp problemet med at importerte råvarer benyttes i produksjon av kjedenes egne merkevarer, men profileres under samme merkevare som de norskproduserte. De ber derfor om at opprinnelsesland må merkes bedre.

- Vi er opptatt av at det skal være lett for forbruker å gjøre opplyste valg, og er fornøyde med at Stortinget følger opp dette. Det må bli enklere å skille mellom uavhengige merkevarer og kjedenes egne merkevarer, sier Bondelagets leder Lars Petter Bartnes.

Image-text:

Makt over mathyllene:

Næringskomiteen på Stortinget har lagt fram en pakke med tiltak for å bekjempe maktkonsentrasjon i dagligvarekjedene. - Egne merkevarer må ikke få en så dominerende stilling at de presser ut andre aktører, heter det i en ny innstilling.Foto: Terje Pedersen / NTB

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Oppdragene kommer nesten raskere enn vi klarer å få dem ferdigstilt, og det er en utrolig morsom situasjon å være i, sier Head of Content, Tale Gjøvik.
Kampanje 03.03.2021
Satser på ny teknologi som en erstatning for «cookies».
Kampanje 03.03.2021
Men enda viktigere er det at «de usynlige barna» blir sett, mener konsulent i Kitchen.
Kampanje 03.03.2021
Julia Sandstø får jobben som Public Policy Manager hos elsparkesykkel-aktøren Tier.
Kampanje 03.03.2021
- Vi har vært så heldige å kunne sette sammen en utrolig dyktig gjeng med journalister, sier den nye lederen for Aftenpostens Oslo-satsing, Hanne Waaler Lier.
Kampanje 03.03.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt