- At koronaepidemien og påfølgende annonsesvikt har rammet denne viktige bransjen,er det ikke tvil om. Ikke minst siden den fra før har hatt stram økonomi som følge av nødvendige omstillingsprosesser, samt utfordringen med en omfattende annonsekonkurranse fra store internasjonale aktører. På toppen av det hele har spredningen av falske nyheter og framveksten av alternative medier uten presseetiske retningslinjer, satt tilliten til media under press, skriver Sem-Jacobsen i en e-post til Journalisten.
Partiet mener derfor det nå er behov for gi 72 millioner mer til medieformål enn det regjeringen gjør.
Ifølge Sem-Jacobsen er 60 milloner tenkt som koronastøtte, hvor halvparten av beløpet er øremerket lokalavisene.
Hun forteller at tall og innspill fra Mediebedriftenes Landsforening og Landslaget for lokalaviser, viser at situasjonen er prekær i mange mediehus, og at dette særlig gjelder lokalavisene.
I tillegg har Sp i sitt alternative budsjett satt av 10 millioner ekstra til lokale lyd- og billedmedier, samt 2 millioner til Senter for undersøkende journalistikk i Bergen.
Sem-Jacobsen påpeker at sistnevnte gjør en viktig jobb med å styrke journalistikken i redaksjoner over hele landet.
Image-text:
Mediepolitisk talsperson i Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen, har fått gjennomslag for økt mediestøtte i partiets alternative statsbudsjett.
Foto: Gorm Kallestad / NTB