Utdanning
30.09.2022
Den siste novemberdagen i 2021 kom koronaviruset inn i dette klasserommet. Få dager senere var 28 av 29 elever smittet.
Det var julestemning blant andreklassingene på Lunde skole utenfor Fredrikstad denne tirsdagen. «We wish you a merry christmas» fra lyse barnestemmer fylte klasserommet og overdøvet det svake suset fra ventilasjonsrørene som snor seg gjennom den gamle brakka som en anakonda.
Lærer Fredrik Andreassen ante ikke at det var mer enn bare julesanger i lufta.
- Samme kveld fikk vi vite at det hadde vært koronasmitte i klasserommet.
I løpet av de neste dagene testet 28 av 29 elever positivt. Heller ikke læreren slapp unna. Utbruddet var knyttet til dette ene klasserommet. I en nedslitt brakke kommunen lovet skulle være en midlertidig løsning da den ble satt opp for nærmere 20 år siden.
- Smitten spredte seg lynraskt, sier rektor Ann-Heidi Jensen.
Etter møter med ledelsen i Fredrikstad kommune og kommuneoverlegen ble det avgjort å stenge ned skolen med hjemmeundervisning den påfølgende uka. Deretter sank smitten raskt.
Lærer Fredrik Andreassen tar en runde for å vise fram brakka hvor han tilbringer store deler av sin arbeidsdag. Det er én av fi e brakker med klasserom som lærere og elever har levd med i to tiår, omtrent like lenge som han selv har jobbet der.
På ett av rommene innenfor dørene har elever laget en versjon av Munchs «Skrik». Den står på et bord rett under de digre ventilasjonsrørene som er plastret sammen i det ene hjørnet.
- Vi merker at lufta i disse klasserommene blir tyngre og tyngre utover dagen, sier Andreassen.
I etterkant av det voldsomme smitteutbruddet har lærere og foreldre hatt et spørsmål: Hvordan kunne smitten spre seg så eksplosivt i ett enkelt klasserom?
- Men vi har jo fått høre at inneklima kan virke inn på smittefaren, sier Andreassen.
Inneklimarevolusjon
Da pandemien herjet, kom smittevernet til skolene. Det ble vasket og spritet, satt opp sperrebånd og klistremerker. Én-meter'n og tometer'n ble diskutert. Hvis det kribler i halsen, vær hjemme. Ikke host sånn, host slik. Vask hendene i 20 sekunder.
Tiltakene handlet først og fremst om hvordan elever og lærere skulle oppføre seg for å redusere risikoen for smitte. Verken pol
Gå til medietLærer Fredrik Andreassen ante ikke at det var mer enn bare julesanger i lufta.
- Samme kveld fikk vi vite at det hadde vært koronasmitte i klasserommet.
I løpet av de neste dagene testet 28 av 29 elever positivt. Heller ikke læreren slapp unna. Utbruddet var knyttet til dette ene klasserommet. I en nedslitt brakke kommunen lovet skulle være en midlertidig løsning da den ble satt opp for nærmere 20 år siden.
- Smitten spredte seg lynraskt, sier rektor Ann-Heidi Jensen.
Etter møter med ledelsen i Fredrikstad kommune og kommuneoverlegen ble det avgjort å stenge ned skolen med hjemmeundervisning den påfølgende uka. Deretter sank smitten raskt.
Lærer Fredrik Andreassen tar en runde for å vise fram brakka hvor han tilbringer store deler av sin arbeidsdag. Det er én av fi e brakker med klasserom som lærere og elever har levd med i to tiår, omtrent like lenge som han selv har jobbet der.
På ett av rommene innenfor dørene har elever laget en versjon av Munchs «Skrik». Den står på et bord rett under de digre ventilasjonsrørene som er plastret sammen i det ene hjørnet.
- Vi merker at lufta i disse klasserommene blir tyngre og tyngre utover dagen, sier Andreassen.
I etterkant av det voldsomme smitteutbruddet har lærere og foreldre hatt et spørsmål: Hvordan kunne smitten spre seg så eksplosivt i ett enkelt klasserom?
- Men vi har jo fått høre at inneklima kan virke inn på smittefaren, sier Andreassen.
Inneklimarevolusjon
Da pandemien herjet, kom smittevernet til skolene. Det ble vasket og spritet, satt opp sperrebånd og klistremerker. Én-meter'n og tometer'n ble diskutert. Hvis det kribler i halsen, vær hjemme. Ikke host sånn, host slik. Vask hendene i 20 sekunder.
Tiltakene handlet først og fremst om hvordan elever og lærere skulle oppføre seg for å redusere risikoen for smitte. Verken pol