AddToAny

Slutter i Seat etter bare 16 måneder: - Blir mer fokus på salg nå

Slutter i Seat etter bare 16 måneder: - Blir mer fokus på salg nå
Avtroppende Seat-direktør, Tor Anton Bjørge, mener det er naturlig at stafettpinnen leveres videre. I juli 2017 tiltrådde Tor Anton Bjørge som direktør for Seat under relanseringen av det spanske bilmerket på det norske markedet.
Da hadde han allerede tilbragt nesten fem år hos bilimportøren Harald A. Møller som markedssjef for Volkswagen, etter at han meldte overgang fra stillingen som markedssjef hos SAS i 2013.

Knappe halvannet år etter at han inntok direktørstillingen slutter nå Tor Anton Bjørge som Seat-sjef i Norge.

- Å jobbe med Seat har vært en utrolig reise. Vi har med et lite team fått etablert et nytt konsept på svært kort tid, sier Bjørge til Kampanje.

- Mer fokus på salg

Han har også hatt en periode hos Bates reklamebyrå, hvor han hadde Møller og Audi som kunde i seks år, før han gikk til SAS.

- Det har kun gått knappe halvannet år siden du tok over som direktør i Seat - hva er grunnen til at du slutter?

- Min styrke og ambisjon er først og fremst knyttet til posisjonering og utvikling av merkevarer så når det nå blir mer fokus på salg og forhandler-delen er det naturlig at stafettpinnen leveres videre til noen som fra dag til dag er klare til å drive salget, forteller Bjørge til Kampanje.

Under hans tid som direktør har de snart fått 140 biler på veien, men Bjørge understreker at volum ikke har vært en prioritet.

- Seat har først og fremst handlet om å teste ut nye distribusjonsformater som e-handel og innovative showroom, samt bildelingstjenester. Fokuset har vært å lære nye kundereiser som de andre bilmerkene på huset kan nyte godt av, sier han.

Er i tenkeboksen

- Var du klar over at Seat-prosjektet ville bevege seg inn en annen fase etterhvert, da du tok jobben?

- Etter fem år som markedssjef for Volkswagen var jeg klar for å gjøre noe nytt og da tilbudet om Seat-jobben dukket opp var det et oppdrag jeg ikke kunne si nei til, men jeg var også klar over at det på et tidspunkt kom til å bli mer fokus på volum, svarer Bjørge.

Han forteller at han nå er i tenkeboksen for hva han ønsker å gjøre videre. Han utelukker heller ikke at han en gang i fremtiden kan vende hjem igjen til Møller.

- Jeg har noen følere ute, og jeg er åpen for nye og spennende muligheter hvor jeg kan trekke veksler på min erfaring fra byrå og roller som markedssjef i SAS, Volkswagen og nå sist direktør i Seat.

- Hans kompetanse var rett medisin

Administrrende direktør i Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby, forteller at de har respekt for Bjørges beslutning.

De er både importør og forhandler av Seat, som eies av Volkswagen-konsernet.

- For Seat sin del er vi enige om at hans unike kompetanse innen merkevarebygging og markedsføring var rett medisin da Seat gjorde comeback i Norge, sier Hekneby til Kampanje.

I 2006 la Møller ned satsingen på Seat i Norge etter sviktende salg, men i 2017 tok de på nytt fatt i bilmerket.

- Nå er den jobben gjort og vi har respekt for at Tor Anton nå er sulten på nye oppgaver utenfor Harald A. Møller, sier Hekneby.

Image-text:

Slutter i Seat:

Tor Anton Bjørge gir seg i Seat etter kort tid. - Jeg har innsett at jeg trives best med markedsføring og merkevarebygging, sier han til Kampanje. Foto: Jon Sverre Ruder/Harald A. Møller AS.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Det ble fem norske gull i den internasjonale reklamekonkurransen.
Kampanje 26.11.2021
Ulvang vil at folk skal kjøpe brukt under årets Black Week.
Kampanje 26.11.2021
- I en ombruksbasert økonomi vil salgskampanjer utspille sin rolle, fordi ingen vil tjene på å selge masseproduserte varer til spotpris, skriver Preben Carlsen i Good.
Kampanje 26.11.2021
Clear Channel får muligheten til å selge reklame på busser og trikker også 2023, men så kan det være slutt.
Kampanje 26.11.2021
Aldri har det vært solgt mer norsk sjømat i utlandet enn i år. Nå inngår Sjømatrådet en samarbeidsavtale med Karsten Warholm.
Kampanje 26.11.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt