Han takker av fordi han er sint og lei av måten han mener kunstfag generelt og musikkfag spesielt blir ned- og bortprioritert på høgskolen. Vindenes viser til at man undervisningsmessig skal bruke en tredjedel av ressursene som man for bare fire år siden brukte for å lære studentene musikk. De har gått i fra i underkant av 900 timer til 300 timer.
- Faktum er at flere av oss går uten å få fylt opp timene vi egentlig skulle ha jobbet med undervisning og mange av oss føler oss naturlig nok overflødige. Entusiasmen for faget blir borte, og arbeidsmiljøet er dårlig, sier musikkprofessor Vindenes.
- Det er flere årsakssammenhenger som ligger bak at jeg nå velger å si opp på høgskolen, sier Vindenes, da vi itreffer ham på Campus Kronstad, hovedbygget til Høgskulen på Vestlandet i Bergen.
- Altfor lave kompetansekrav nasjonalt
Vindenes viser til at kunstfag og sang og musikk har blitt nedprioritert nasjonalt.
Det verste er jo at kvaliteten på den undervisningen studentene blir tilbudt blir så lav at jeg mener det er uforsvarlig. Og dette er jo da også en svært viktig grunn til at jeg ikke orker mer. Njål Vindenes Professor, musikk, Høgskulen på Vestlandet (HVL)
- Det betyr at barneskoleelever kan få lærere som selv ikke har fått annen kvalifisert musikkundervisning enn den de selv forhåpentligvis fikk på ungdomsskolen, sier Vindenes, og legger til at i allmennlærerutdanningen var det obligatorisk med et kunstfag.
- Dette er en nedgradering og nedprioritering av estetiske fag i skolen, som vi ser også forplanter seg inn i selve lærerutdanningen, og hvordan undervisningen innen disse fagene blir nedprioritert og skjært inn til beinet til det ugjenkjennelige. Mange flere enn meg har vært opptatt av dette, sier Vindenes.
Og andre i denne sammenheng er også aksjonistene som jobber for sang i skolen. Nylig har saken om sang i skolen igjen vært gjenstand for debatt og aksjoner.
Sang skal ut av læreplanen for norsk i grunnskolen. Er det så nøye da?
- Stolte tradisjoner, som ikke bæres videre
Vindenes minner om at musikk og musikkfaget i mange mange år har hatt en svært sentral plass i det som den gang var lærerhøgskolen i Bergen, og som i 1994 ble en del av Høgskolen i Bergen, som igjen i 2017 ble en del av Høgskulen på Vestlandet.
- Griegakademiet i Bergen ble startet opp som et samarbeidsprosjekt mellom daværende Høgskolen i Bergen og Universitetet i Bergen. Uvisst