AddToAny

Slik høres lyden av DNB ut

Med varme pianotoner og elektroniske lyder skal DNB høres.
Det er mange merkevarer som har kjente lydjingler eller signatursanger og noen av de mer kjente er Coca-Cola eller Farris her hjemme. Nå vil også DNB ha sin signaturlyd og egen lydidentitet. Snutten skal brukes for å øke gjenkjenneligheten i alt fra kommunikasjon til arrangementer og i redaksjonelle sammenhenger.

- DNB er mer en bare en bank, vi er også rådgivere og støttespillere, og det kommer mer og mer til uttrykk i andre former enn tradisjonelle banktjenester. Eksempelvis produserer vi alt fra podcaster til spill og tv-innhold som har som hensikt å gi merverdi til kundene våre. En gjenkjennelig lydidentitet vil bidra til å styrke vår merkevare og avsender-signatur, sier Aina Lemoen Lunde, markedsdirektør i DNB.

Lydidentiteten har tatt utgangspunkt i DNBs tagline «Fra A til Å». Taglinen er en referanse til spennet i DNBs tjenester og initiativer, men også en metafor for hvordan banken ønsker å være tilstede i livet til kundene sine: I små og store valg, gjennom hele livet.

Her kan du se en videofilm der lyden av DNB presenteres.

I likhet med taglinen, som består av fire ord, består lydlogoen av fire toner. Med utgangspunkt i disse tonene er det utviklet en lydidentitet som er skalerbar og som kan tilpasses slik at den kan brukes som avsender-signatur, bakgrunnsmusikk, intro og outro til film og podcast og mye mer.

Prosjektet er gjort av Anti i samarbeid med musikkbyrået Ohlogy, der sistnevnte blant annet har kuratert komponist Bjarne Gustavsen og lyddesigner Christian Schaanning.

- Det var essensielt at lyddesignet, produksjon og valg av instrumenter bidro til å underbygge DNBs verdier og posisjon, samtidig som det melodiske skulle være gjenkjennbart og trigge de riktige emosjonene, forteller Goran Obad, Music Supervisor og produsent i Ohlogy.

Dette speiles nå i et lydlandskap som spenner fra organiske lyder fra naturen, via varme og trygge pianotoner til innovative og fremtidsrettede elektroniske lyder. Over den pulserende takten av hjerteslag, danner dette lyden av DNB.

- Dette har vært et utrolig spennende og lærerikt prosjekt. Store merkevarer er synlige i de fleste kanaler, og derfor blir lyd stadig viktigere som et strategisk og konseptuelt verktøy, sier Tine Moe Løvberg, kundedirektør i Anti.

Fra venstre på det store bildet synes Håkon Meyer Stensholt, Tine Moe Løvberg, Mathias Disen, Marthe Fagerli, Margrethe Hjelle, Henrik Hawor, Christian Schaanning.

Image-text:

- Dette har vært et utrolig spennende og lærerikt prosjekt, sier Tine Moe Løvberg, kundedirektør i Anti. Her sammen med resten av Anti-teamet og produsentene i Ohlogy.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Tok den fiktive appen Snusbrothers fra TVNorge-serien og gjorde den ekte.
Kampanje 12.12.2019
Fusjonen mellom Publicis-byråene bankes nå igjennom. Ett av grepene blir å splitte opp New Work.
Kampanje 12.12.2019
Kompetansesenteret MCB Journalism Lab skal etableres i januar.
Kampanje 12.12.2019
«Gjenfødt» kan kåres til tiårets beste PR-kampanje av anerkjent publikasjon.
Kampanje 12.12.2019
Vizeum-sjef Kristin Brimi er ikke fornøyd med tallene som viser at bare én av for toppledere i bransjen er én kvinne.
Kampanje 12.12.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt