En spørreundersøkelse om undervisning og vurdering i videregående skole ble gjennomført blant elever, lærere og skoleledere i videregående skole i Trøndelag fylkeskommune og Oslo fylkeskommune i vår.
Til sammen har 4377 elever, 598 lærere og 157 skoleledere svart på undersøkelsen. Hensikten har vært å forstå hvordan disse ulike gruppene har opplevd hjemmeskolens vurderings- og undervisningsformer i perioden etter 12. mars 2020.
Vårt hovedinntrykk er at lederne mener at skolene har løst utfordringene under covid-19 på en god måte. Elevene har opplevd stor tillit fra lærerne og fleksibilitet i undervisningen, men har samtidig en opplevelse av urettferdig vurdering. Mange har opplevd liten grad å bli involvert i vurderingsarbeidet. De har savnet samarbeid med andre elever. Lærerne har tatt i bruk nye undervisnings- og vurderingsformer, men også lærerne har hatt en opplevelse av å stå alene i arbeidet med undervisning og vurdering.
Vår undersøkelse av elevers, læreres og skolelederes opplevelse av undervisning og vurdering i videregående skole under covid-19s hjemmeskole viser mange sider ved tematikken som kan inspirere til videre samtaler i lærerkollegiet og til nye utviklingstiltak i skolene. I denne artikkelen oppsummerer vi noen hovedfunn fra studien og presenterer noen implikasjoner for praksis knyttet til undervisning og vurdering i skolen.
For å utvikle samarbeid og fagfellesskap blant lærerne, spiller skoleledelsen en viktig rolle. Vårt hovedinntrykk er at lederne mener at de har løst utfordringene under covid-19 på en god måte. Lederne mener de har gitt lærerne god støtte i arbeidet med undervisning og vurdering, og er også svært positive til lærernes arbeids- og læringsvilje under hjemmeskole. Flertallet av lederne mener også at avlyst eksamen ikke har vært negativ med tanke på elevenes motivasjon.