Regjeringen vil rigge om høyere utdanning for at høgskoler og universiteter i større grad skal bidra til livslang læring som skal være fleksibel og desentral. Før sommeren lover de å legge fram en ny strategi.
Bakgrunnen er stortingmeldingen Lære hele livetfra i fjor, som peker på at det var 700.000 nordmenn som hadde behov for kompetanseutvikling i 2019, eller 26 prosent av befolkningen, ifølge en OECD-undersøkelse.
Khrono har snakket med toppledere ved landets fire eldste universiteter om den nye strategien regjeringen vil legger fram. I noen sammenhenger omtalt som BOTT. Det er Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, NTNU i og UiT Norges arktiske universitet. De to sistnevnet med hovedsete i henholdsvis Trondheim og Tromsø.
Signalene møtes med skepsis
Rektor ved Universitetet i Oslo, Svein Stølen, er tydelig på at UiO skal bidra godt, men minner om at det aller viktigste universiteter og høgskoler gjør er å gi studentene en solid kognitiv grunnmur som bidrar til at de samme studentene ikke har behov for så mye påfyll gjennom karrieren.
Prorektor ved UiT, Wenche Jakobsen, sier at universitetet ønsker å gå ved siden av studentene sine gjennom livet og gi dem påfyll. Det er også eksellens, sier hun, men sier det er mye som må ryddes opp i, ikke minst finansiering.
Rektor ved Universitetet i Bergen, Margareth Hagen, mener signalene fra regjeringen er motstridende, siden finansieringssystenet belønner hele grader.
Og ved NTNU påpeker prorektor Marit Reitan at de allerede er store på det regjeringen nå etterspør.
- Men vi er skeptiske hvis ressurser flyttes fra dagens rammefinansierte grunnutdanning til etter- og videreutdanning, sier Reitan.
Stølen: - Høy kvalitet i grunnutdanning det viktigste
- Vi noterer oss at regjeringen har et ønske om at vi i større grad skal gi påfyll. Vi har mange tilbud allerede i dag, og vi skal være positive til å bidra enda mer, sier rektor på universitetet i Oslo, Svein Stølen.
- Men det aller viktigste vi holder på med er å gi våre studenter en solid grunnutdanning av høy kvalitet. Gjøre dem i stand til selv å tilegne seg ny kunnskap og kompetanse og sørge for at de er godt beredt ikke bare i sin første jobb,