AddToAny

Skriftlig tilbakemelding på eksamen er mer enn et ressursspørsmål

Skriftlig tilbakemelding på eksamen er mer enn et ressursspørsmål
Bør eksamenskarakteren følges av en skriftlig vurdering? Det er også et spørsmål om hvorvidt universitetet skal tenkes som skole og vitenskapelig ansatte som «lærere», mener Jørgen Lund.
Norsk studentorganisasjon ønsker en skriftlig tilbakemelding på eksamenskarakteren, som det framgår av en sak i Forskerforum. Like lett som å sympatisere med studentenes ønske om sensur bestående av både en karakter og en skriftlig vurdering, er det å slutte seg til førsteamanuensis Oddveig Storstads varsko i samme Forskerforum-sak om at dette vil gjøre sensurkommisjonenes arbeid mye større. Alle norske akademikere som arbeider med sensur, må gjøre det klart at det overhodet ikke kan komme på tale å gå inn på forslaget hvis ikke ressursene til sensurarbeidet økes betydelig. Her skal man også legge merke til at dagens senkede terskel for å be om begrunnelse allerede har bragt oss et stykke på vei mot den situasjon der et slikt behov uansett blir manifest.

Usynliggjør prinsipielle spørsmål

Imidlertid, gjør man saken kun til en tautrekking om «ressurser», risikerer man - som i alle saker - å usynliggjøre prinsipielle spørsmål som angår selve fortolkningen av det man driver med, inntil man så å si lar universitet og høyskole forandre seg diskusjonsløst bak et skjermbrett av tall og «timer». Det er påfallende hvordan alle som uttaler seg i dette Forskerforum-oppslaget er omforent i det som UHR utdanning ved Oddrun Samdal gjør eksplisitt: «Det jeg tenker er fornuftig, er å se på evaluering, herunder eksamen, som en del av det å lære.» At spørsmålet om sensurformer og hvor mye ressurser som skal gå til sensur er et spørsmål om «læring», møter vi her som premiss uten diskusjon.

Som barnehager og grunnskoler

At fagpedagoger imidlertid har mye og differensiert å si om eksamens hjemmehørighet under læringsbegrepet, vil jeg uten videre anta. Men for at et videre, mer prinsipielt og historisk perspektiv ikke skal falle helt bort, vil jeg minne om hvordan begrepet læring i takt med den nye forsknings- og utdanningspolitikken langt på vei har etablert seg som en slags absolutt - man fristes nesten til å si hellig ku - på feltet. Er ikke i dag «livslang læring» blitt den rådende politikkens mest eksplisitte bestemmelse om den enkeltes liv overhodet? I et slikt ideologisk omland, har på det egentlige utdanningsfeltet studiet av akademiske fag fått kategorimessig fellesskap med det som foregår allerede fra barnehage og grunnskole, og ordet som setter seg for det å være vitenskapelig ansatt i universitets- og høyskolesystemet, er «lærer».

Detaljene i den egentlig politisk drevne absolutteringen av «læring» på feltet, må dog henstå i akkurat denne diskusjonen; poenget er å merke seg at diskusjonen for eller mot en vurderingsform og om ressursbehovene i denne faktisk også forhandler prinsipielle spørsmål som angår feltets selvforståelse, identitet og dermed fremtid.

Eksamen som selvstendig institusjon

Selv om det selvfølgelig til alle tider har vært sånn at en kandidat ofte lærer under eksamen, vil en mer tradisjonell oppfatning være at eksamen slett ikke sorterer under institusjonens opplæringsdimensjoner, men dermed utgjør en egen funksjon som handler om en form for autorisasjonsvirksomhet innenfor kunnskapens verden. Eksamen er da liksom en institusjon i seg selv, som i prinsippet hvem som helst kan møte opp til for å få bestemte logoer, segl og underskrifter til å borge for sin kompetanse. Indirekte sier denne måten å tenke det vi i dag raskt regner som delmomentet «vurdering» også noe avgjørende om «undervisningsdelen» av universitetsvirksomheten, nemlig at det å studere er noe annet enn å befinne seg innenfor et opplæringssystem eller stå som kunde overfor en «tilbyder». Hvis du og jeg og alle andre med studieretten i orden har rett til å gå opp til eksamen, og eksamen altså ikke faller inn i en definisjon som «læringskomponent», ivaretas en ide om faglig anerkjennelse på et bestemt nivå som noe mer og større enn attestert evne til å opptre så å si som huset krever og vise «forventet utvikling» innenfor et gitt miljø av stimuli. I stedet for grader av et «bra nok» fra en «referee», er eksamensvitnemålet da et «ja, bli med!».

Underkastet «læring»

Her er det ikke plass til mer enn å antyde noe om hvor store og omfattende spørsmål, og hvor mange potensielle standpunkter, som risikerer å drive ubevisst forbi hvis man uten videre sluker den nye universitets- og utdanningspolitikkens absoluttering av begrepet læring og dets tilknyttede bestrebelser på et sømløst, «accountable» og «aligned» apparat. Jeg tar ikke stilling til spørsmålet om verbalt skussmål i tillegg til tallkarakteren, men vil altså advare mot å redusere saken til detaljdiskusjoner om ressurser og «læringsverdien» av den ene eller andre vurderingsform. Så vidt jeg kan forstå, viser ikke bare den senere tids hang til «elitestudier» og andre A- og B-lagstendenser i universitetstenkningen, men også erfaringene med de faktisk mange studentene som skuffet forteller om universitetet som altfor mye av en «barneskole» og for lite av et miljø der de endelig får tillit og ansvar, at det er grunn til å insistere på mer prinsipiell tenkning. Siden det faktisk er universitet og vitenskap det dreier seg om - det å stadig strekke seg mot kunnskaper og sannheter som nettopp ingen sitter inne med på forhånd - er det på høy tid å reise seg mot tendensen til at både det som foregår hos hver enkelt student, mellom student og vitenskapelig ansatt og også i økende grad blir stående som motto over den vitenskapelige ansattes kontordør, på forhånd skal være underkastet begrepet «læring».

Image-text:

«Ordet som setter seg for det å være vitenskapelig ansatt i universitets- og høyskolesystemet, er 'lærer'», skriver Jørgen Lund. Foto: Aksel Kjær Vidnes

Gå til mediet

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt