forskning.no
10.04.2018
Debattinnlegg: Det er oppsiktsvekkende at en som innehar stillingen med høyest akademisk rang i Norge synes at dokumentasjon på testkvalitet ikke trenger å være publisert for å være tilstrekkelig.
På forskning.no hevder Per Henning Uppstad, professor ved Lesesenteret på Universitetet i Stavanger, at vår formidling av en artikkel om kvaliteten på tester i skolen er uvitenskapelig. Dessverre inneholder argumentasjonen hans flere feil, de viktigste er følgende:
Les merTilhører miljø som har utviklet prøvene
Uppstad unnlater å nevne at han selv tilhører et miljø som har utviklet tre av prøvene som vi har vurdert i vår artikkel (Nasjonal prøve i lesing for 5. trinn i 2015, Obligatoriske kartleggingsprøver i lesing 1.-3.trinn i 2015, og Lesesenterets staveprøve).
I vår undersøkelse manglet to av disse tilstrekkelig dokumentasjon på at de var pålitelige og målte det de faktisk skulle måle. At Uppstad selv er en del av et miljø som utvikler tester ser ut til å påvirke hans evne til å vurdere av denne saken med tilstrekkelig uavhengighet og avstand.
Svært grundig Morgenblad-artikkel