AddToAny

- Skal bli dritgode på å drive profesjonelt og stort!

- Skal bli dritgode på å drive profesjonelt og stort!
Nye Indre Østfold kommune har ambisjonene på plass for de kommunale vegene. Men investeringene er satt på vent det første året.
Den nye vegavdelingen i den nye storkommunen vil ha fire millioner kroner til å kjøpe maskiner og utstyr i hvert år de neste fire årene. Men siden eiendomsskatten ble fjernet ved sammenslåingen, så forsvant samtidig en god del millioner i inntekter for kommunen. Dermed kan ikke vegavdelingen regne med å få noen penger til investeringer før i 2021.
Et slags lyspunkt likevel: Kommunens største og mest anvendelige lastebil og den eneste med boggi, er snart 20 år gammel og moden for utrangering. Men vegavdelingen har fått ekstraordinær bevilgning til å kjøpe tilsvarende nyere, brukt lastebil.

Storkommune i Smaalenene
Å kalle Indre Østfold med 790 kvadratkilometer for en storkommune får nok mange andre og mye større kommuner i andre deler av Norge til å trekke på smilebåndet. Men vi er nå engang i gamle Smaalenenes amt, ja, endog i Heggen og Frøland fogderi, og gamle Eidsberg kommune var ikke på mer enn 17 x 20 kilometer på det meste - mens Askim var enda mindre.
Deler av kultur- og jordbrukslandskapet i Østfold kan også kalles grusvegenes land. Nå i en mild januar måned passer den nylig sammenslåtte vegavdelingen på å gruse de verste stedene langs en kommunal veg i Kirkefjerdingen i gamle Eidsberg.
- Vi har nok rundt 140 kilometer grusveg og totalt 400 kilometer kommunal veg i den nye kommunen, forteller Tore Ånesland, som er enhetsleder eiendom og teknikk i Indre Østfold. Han var virksomhetsleder for eiendom og teknikk i Eidsberg fram til årsski
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt