AddToAny

- Skal bli dritgode på å drive profesjonelt og stort!

- Skal bli dritgode på å drive profesjonelt og stort!
Nye Indre Østfold kommune har ambisjonene på plass for de kommunale vegene. Men investeringene er satt på vent det første året.
Den nye vegavdelingen i den nye storkommunen vil ha fire millioner kroner til å kjøpe maskiner og utstyr i hvert år de neste fire årene. Men siden eiendomsskatten ble fjernet ved sammenslåingen, så forsvant samtidig en god del millioner i inntekter for kommunen. Dermed kan ikke vegavdelingen regne med å få noen penger til investeringer før i 2021.
Et slags lyspunkt likevel: Kommunens største og mest anvendelige lastebil og den eneste med boggi, er snart 20 år gammel og moden for utrangering. Men vegavdelingen har fått ekstraordinær bevilgning til å kjøpe tilsvarende nyere, brukt lastebil.

Storkommune i Smaalenene
Å kalle Indre Østfold med 790 kvadratkilometer for en storkommune får nok mange andre og mye større kommuner i andre deler av Norge til å trekke på smilebåndet. Men vi er nå engang i gamle Smaalenenes amt, ja, endog i Heggen og Frøland fogderi, og gamle Eidsberg kommune var ikke på mer enn 17 x 20 kilometer på det meste - mens Askim var enda mindre.
Deler av kultur- og jordbrukslandskapet i Østfold kan også kalles grusvegenes land. Nå i en mild januar måned passer den nylig sammenslåtte vegavdelingen på å gruse de verste stedene langs en kommunal veg i Kirkefjerdingen i gamle Eidsberg.
- Vi har nok rundt 140 kilometer grusveg og totalt 400 kilometer kommunal veg i den nye kommunen, forteller Tore Ånesland, som er enhetsleder eiendom og teknikk i Indre Østfold. Han var virksomhetsleder for eiendom og teknikk i Eidsberg fram til årsski
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

Inge Davik er neppe enig i at det er et scenario.
Våre Veger 21.05.2020
I 2018 skrev Våre Veger om at 400 volt kunne bli ny standard for LED-belysning på vegene.
Våre Veger 21.05.2020
Oslo bruker mye penger på å ruste opp gater og veger. Flere prosjekter blir ferdige i år.
Våre Veger 21.05.2020
Høyspent gangog sykkelveg
Våre Veger 21.05.2020
Når Hesselberg er i ferd med å sluttføre sitt nye hovedkontor rett ved E6 på Lindeberg nord for Oslo, er det ikke hvilke som helst maskiner som tillates brukt.
Våre Veger 21.05.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt