AddToAny

Sjekk hvor mange pappapermer og fotballbaner norske byråer bidrar til - ny DNB-kampanje ute

Sjekk hvor mange pappapermer og fotballbaner norske byråer bidrar til - ny DNB-kampanje ute
- Det er ikke bare fantastisk markedsføring som kommer fra norske byråer, sier markedsdirektør.
Norges største bank, DNB, er ute med en ny kampanje der norske bedrifter og deres ansatte kan gå inn å måle hvor stor verdiskapning de skaper på arbeidsplassen de jobber.

- Året 2020 har vært krevende for veldig mange bedrifter over hele landet. Et år preget av store omveltinger grunnet pandemien. Historien om verdien av jobben de gjør, er kanskje viktigere enn noen gang, sier markedsdirektør Aina Lemoen Lunde til Kampanje.

Samtidig med at den nye reklamefilmen til DNB og kampanjen ruller ut denne uken, så blåser Kampanje i gang, med god hjelp fra Kommunikasjonsforeningen, INMA og IKT Norge, i gang.

Kåringen løper tilbake til 1970-tallet og har vært gjennomført de siste 30 årene av Kantar og vi tok derfor likeså godt og utfordret DNB på regne ut hva verdiskapningen til norske kommunikasjonsbyråer er, omregnet i pappaperm, fotballbaner og hjertetransplantasjoner, eller det Norges største bank kaller «ringvirkninger.»

- Det er ikke bare fantastisk markedsføring som kommer fra norske byråer, men også store ringvirkninger det er agll grunn til å være stolt av, sier markedsdirektøren i DNB, Aina Lemoen Lunde.

Over 3.000 pappapermer

Totalt så måler Byråprofil over 60 byråer innenfor en rekke ulike kategorier av Kommunikasjon-Norge, men for enkelhets skyld dro vi ut de ti beste på fjorårets liste: Disse var i rangert rekkefølge: Try, Netlife, Pol, Anti, Zynk, Trigger, Making Waves, Anorak, We Are Live og Kitchen/Publicis. Tallene til DNB er formidable.

Bare vinnerne av fjorårets «Byråprofil», har til sammen bidratt med ringvirkninger som tilsvarer 3.324 måneder pappaperm, 686 fotballbaner, 175 lærere og 110 hjertetransplantasjoner - i tillegg til 378 millioner i lokal kjøpekraft.

- Det er all grunn til å være stolt av verdiskapingen fra norske byråer, sier Lemoen Lunde.

Oppfølger på Ringvirkninger

«Ringvirkninger»-kampanje ble lansert første gang i 2018. Ifølge Lemoen Lunde bidro kampanjen til blant annet «økt omdømme, liking og styrket DNBs posisjon som beste oppstartsbank.» Nå lanserer banken altså «Ringvirkninger 2.0» og markedsdirektøren sier dette kommer med nye tall og funksjoner - samt en helt ny kampanje.

- Ringvirkninger synliggjør hvor viktig norske bedrifter er for verdiskaping og velferd i landet vårt. Både direkte, med skatter og avgifter, men også indirekte gjennom kjøp av varer og tjenester fra andre. Ringvirkninger har skapt mye stolthet blant alle de som hver dag står på for å skape en arbeidsplass for seg selv og andre, sier hun.

Her kan du se den nye reklamefilmen til DNB.

Teller også kjøpekraften

Nytt i år er også synliggjøringen av arbeidsplasser bedriften bidrar med utover sin egen virksomhet - gjennom kjøp av varer og tjenester hos underleverandører.

- I år heier vi ekstra på de lokale bedriftene. Til sammen utgjør de Norges største arbeidsgiver, og bidrar med fantastiske ringvirkninger i lokalmiljøer over hele landet. Å handle lokalt bidrar med andre ord til fantastiske ringvirkninger, sier Maja Flaatten, seksjonsleder innenfor Marketing CB i DNB.

Årets ringvirkninger-kalkulator, lagd i samarbeid med Ny analyse og Try Apt, og lanseres med en ny kampanje, som er utviklet av Pol.

- I tillegg til lanseringskampanjen kommer vi med en liten juletvist i desember, for å gi alle en ekstra påminnelse om å gjøre julehandelen lokalt i år, sier Pia Svärd, kreativt ansvarlig i DNB.

og Kitchen bidrar med 174,7 mill. kroner til samfunnet ila. et år. Dette tilsvarer til sammen:

486 fotballbaner

71 lærere

48 hjertetransplantasjoner

1440 måneder pappaperm

448 arbeidsplasser hos andre bedrifter

101,6 mill. kroner i kjøpekraft

bidrar med 17,5 mill. kroner til samfunnet ila. et år. Dette tilsvarer til sammen:

7 lærere

55 fotballbaner

4 hjertetransplantasjoner

156 måneder pappaperm

16 arbeidsplasser hos andre bedrifter

29, 2 mill. kroner i kjøpekraft

bidrar med 16,7 mill. til samfunnet ila. et år. Dette tilsvarer til sammen:

7 lærere

4 hjertetransplantasjoner

50 fotballbaner

144 måneder pappaperm

22 arbeidsplasser hos andre bedrifter

21,9 mill kroner i kjøpekraft

AS bidrar med 55 mill. til samfunnet ila. et år. Dette tilsvarer til sammen:

155 fotballbaner

22 lærere

15 hjertetransplantasjoner

456 måneder pappaperm

106 arbeidsplasser hos andre bedrifter

59,7 mill kroner i kjøpekraft

bidrar med 23,8 mill til samfunnet ila et år. Det tilsvarer til sammen:

10 lærere

69 fotballbaner

6 hjertetransplantasjoner

204 måneder pappaperm

46 arbeidsplasser hos andre bedrifter

24 mill i kjøpekraft

bidrar med 16,3 mill kr til samfunnet ila et år. Dette tilsvarer til sammen:

7 lærere

47 fotballbaner

4 hjertetransplantasjoner

144 måneder pappaperm

16 arbeidsplasser hos andre bedrifter

30,1 mill i kjøpekraft

Bidrar med 12,6 mill til samfunnet ila et år. Det tilsvarer til sammen:

5 lærere

39 fotballbaner

3 hjertetransplantasjoner

108 måneder pappaperm

6 arbeidsplasser hos andre bedrifter

14,9 mill i kjøpekraft

bidrar med 9,9 mill kroner til samfunnet ila et år. Det tilsvarer til sammen:

6 lærere

29 fotballbaner

4 sykepleiere

84 måneder pappaperm

11 arbeidsplasser hos andre bedrifter

16,6 mill i kjøpekraft

bidrar med 27,3 mill kroner til samfunnet ila et år. Det tilsvarer til sammen:

11 lærere

80 fotballbaner

7 hjertetransplantasjoner

228 måneder pappaperm

17 arbeidsplasser hos andre bedrifter

54,2 mill i kjøpekraft

bidrar med 70,8 mill kroner til samfunnet ila et år. Dette tilsvarer til sammen:

29 lærere

200 fotballbaner

19 hjertetransplantasjoner

588 måneder pappaperm

39 arbeidsplasser hos andre bedrifter

128,2 mill i kjøpekraft

Image-text:

Ringvirkninger:

DNB følger opp sin Ringvirkninger-kampanje med en ny reklamefilm og en ny tjeneste der ansatte kan regne ut hvor stor verdiskapningen er på arbeidsplassen deres. - Ringvirkninger synliggjør hvor viktig norske bedrifter er for verdiskaping og velferd i landet vårt, sier markedsdirektøren i DNB, Aina Lemoen Lunde.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Omega Media går motstrøms under koronakrisen og ansetter flere digitale talenter.
Kampanje 01.12.2020
Reklamemarkedet står overfor sitt største tap siden finanskrisen, men IRM spår vekst i 2021.
Kampanje 01.12.2020
Ni norske byråer kjemper om reklameprisene i Epica. Også Pol og Trigger gjør det sterkt.
Kampanje 01.12.2020
11 norske reklamejobber har fått plass på shortlist i Eurobest, ned fra 25 i fjor.
Kampanje 01.12.2020
- Å betale med Vipps i butikk kommer til å bli den nye normalen, mener leder for mennesker og merkevare i Vipps.
Kampanje 01.12.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt