AddToAny

Sjefredaktøren i BT slutter - får nye oppgaver i Schibsted

Blir direktør i Schibsted med ansvar for alle mediehusene på Vestlandet
I en pressemelding fra Schibsted-konsernet kommer det frem at sjefredaktøren i Bergens Tidende (BT), Øyulf Hjertenes (40) slutter. Han går inn i en helt ny rolle som direktør med ansvar for alle mediekonsernets aviser på Vestlandet eller det Schibsted kaller Kyst. Det vil si mediehusene BT, Stavanger Aftenblad, Vestnytt, Askøyværingen, Bygdanytt og Strilen.

- Selv om vi opplever en veldig god digital vekst, står vi like fullt fortsatt i en krevende digital transformasjon. Skal mediehusene fortsette å oppfylle sin demokratiske funksjon, også i fremtiden, er vi nødt til å trappe opp innsatsen ytterligere for å skape nye digitale inntekter. Vi ser på de endringene som nå gjøres som en investering i mediehusene, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.

Satsingen medfører både opprettelse av nye stillinger - og endring av andre. Her er noen av de viktigste endringene.

Dagens sjefredaktør i BT, Øyulf Hjertenes, går av som sjefredaktør, og blir direktør for Kyst. Han blir også styreleder i BT og Stavanger Aftenblad.

Frøy Gudbrandsen, politisk redaktør i BT, blir konstituert sjefredaktør. Prosessen med å rekruttere ny sjefredaktør starter umiddelbart.

Det skal også rekrutteres en ny daglig leder for Schibsted Kyst. Vedkommende skal ha base i Stavanger, og tar over det administrative og kommersielle ansvaret som sjefredaktørene i BT og Stavanger Aftenblad har i dag, slik at de først og fremst kan konsentrere seg om journalistikken og redaksjonen.

- Hjerte hopper i mange retninger

Hjertenes har vært i Bergens Tidende i 16 år, i ulike stillinger, men hele tiden på redaksjonell side. Nå er han spent på hvordan det vil bli å jobbe mot det samme målet - men fra et annet perspektiv.

- Journalistikken har vært en stor del av livet mitt, så hjertet hopper litt i mange retninger akkurat nå. Men selv om jeg slutter i Bergens Tidende, så tenker jeg samtidig at jeg skal jobbe med mange av de samme utfordringene som jeg har jobbet med de siste årene, men fra en annen kant, sier han.

Tveitnes er veldig glad for at Hjertenes har takket ja til stillingen som konsernets mann på Vestlandet:

- I Øyulf Hjertenes får vi en leder som er visjonær og strategisk, samtidig som han har vokst opp i og med journalistikken, som er kjernen i det vi driver med. Han har også stor gjennomføringskraft. Den kombinasjonen er gull verdt når vi nå skal bygge nye digitale inntekter. Hjertenes vil være den perfekte brobygger mellom mediehusene på Vestlandet - der verdiskapingen skjer - og Schibsteds hovedkontor i Oslo, sier hun.

- Må utnytte skjebnefellesskapet

Også Lars Helle, sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, har stor tro på den nye organiseringen, som tilrettelegger for enda tettere samarbeid.

- Til tross for at vi har gjort store framskritt på digital inntjening, trenger vi likevel å øke tempoet. Her er utfordringene ganske like for Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, blant annet fordi begge er viktige destinasjoner for nyheter og debatt i sine regioner. Dette skjebnefellesskapet må vi utnytte og jeg har stor tro på at vi kan dra større nytte av hverandre på veien. Det er veldig bra at Øyulf Hjertenes, som kjenner strategien fra innsiden, holder i tømmene i dette arbeidet, sier han.

Image-text:

- Brobygger:

Schibsteds mediesjef Siv Juvik Tveitnes peker på BT-redaktør Øyulf Hjertenes som den som skal legger til rette for enda tettere samarbeid mellom mediekonsernets aviser på Vestlandet. - Han vil være den perfekte brobygger mellom mediehusene, sier hun. Foto: Schibsted.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Vi både håper og tror at det verste er lagt bak oss, sier Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.
Kampanje 13.07.2020
Selskapets merkevarevirksomhet har en fremgang i driftsresultatet på 16 prosent-
Kampanje 13.07.2020
- Denne filmen gir meg gåsehud og får virkelig vestlandshjertet til å banke av stolthet, sier administrerende direktør i Fjord Norge.
Kampanje 13.07.2020
Men Vipps-sjef utelukker ikke at butikken kan gå i pluss i neste år.
Kampanje 11.07.2020
Seefood tv klinket også til med største omsetning noensinne.
Kampanje 10.07.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt