AddToAny

Selger nyheter for nesten 250 millioner kroner: - Vi har jobbet hardt for å skape vekst

Selger nyheter for nesten 250 millioner kroner: - Vi har jobbet hardt for å skape vekst
For andre år på rad øker inntektene for NTB. I 2019 hadde nyhetsbyrået en vekst på nesten ni prosent.
Nyhetsleverandøren NTB legger frem tall for 2019 som viser at omsetningn økte med ni prosent til 242 millioner kroner, opp fra 222 millioner kroner fra året i forveien.

- Vi har de siste tre årene jobbet hardt for å utvikle nye produkter og tjenester for å skape vekst. Vi har et strålende lag, og hver gang vi rekrutterer ser vi etter folk som gjør oss enda bedre. Det gir resultater, sier sjefredaktør og administrerende direktør Mads Yngve Storvik i NTB.

NTB AS fikk i 2019 et driftsresultat 5,7 millioner kroner og også det var en bedring fra tallene for to år siden. Den gang gikk NTB med et underskudd på driften på nesten åtte millioner kroner på grunn av en større nedskrivning av Scanpix-merkevaren.

- Vi dere fortsette veksten i 20020?

- Nei, det klarer vi nok ikke. Men målet er å være tilbake on track neste år.

Krevende i nyhetsbransjen

I en melding sier NTB-sjefen at "det har vært avgjørende å finne nye inntekter fordi presset mot kjernevirksomheten har vært stort over flere år som følge av endringer i mediebransjen."

- Grunnlaget for NTB er nyheter. Det er derfor vi er til, men for å kunne overleve som nyhetsbyrå har det vært avgjørende å skape nye vekstområder, sier Storvik.

Av nye tjenester trekker Storvik frem flere nye robottjenester de siste årene, som for eksempel nynorskroboten. Den oversetter bokmål til nynorsk med stor presisjon og i 2017 etablerte NTB også det nye forretningsområdet - Partner - som skulle skape vekst på nye produkter og tjenester.

Siden oppstarten i 2017 har inntektene til Partner økt med over 50 prosent. Partner leverer blant annet sportsdata, kommunikasjonstjenester og underholdning.

- Vekststrategien som ble lagt i 2017 har slått til, og det gjør at jeg går til jobben med et stort smil. Det laget vi har nå blør for drakta hver dag. Hva mer kan en sjef ønske seg, sier Storvik.

Fortsatt utvikling

Storvik sier arbeidet med automatisert innhold fortsetter med full tyngde i 2020 slik at kundene skal få mer spesialtilpasset innhold. NTB jobber også med automatisert bildegjenkjenning for aÌ støtte kunder paÌ mediebank og for aÌ støtte opp om egne behov baÌde paÌ gamle og nye bilder.

- Det skjer så mye bra hos oss at jeg tør påstå at vi er et av de mest spennende mediehusene å jobbe i om dagen, sier Storvik.

- Hvordan kommer koronakrisen til å påvirke dere?

- Når kundene blør, så har det en tendens til å påvirke oss. Vi vet ikke helt hvordan det vil ramme på lang sikt, men vi legger til grunn at digitaliseringen vil gå raskere. Flere har nok fått en rakett i baken på dette området og på sikt vil det bli færre papiraviser. Vi har allerede sett at noen starter med å redusere frekvenser, og kjører derfor et prosjekt internt om hva NTB ville vært uten papiraviser, sier han.

Her ser du tallene til NTB for 2019. Alle tall i MNOK.

NTB 2019 2018 Endring i %

Omsetning 242,0 222,2 + 9,0

Driftsresultat 5,7 - 7,3 -

Resultat før skatt 20,6 3,0 + 586

Image-text:

Jobbet med veksten:

NTB-sjefen Mads Yngve Storvik kan skilte med både bedre omsetning og mer penger på bunnlinjen. - Vekststrategien som ble lagt i 2017 har slått til, sier sjefredaktør og administrerende direktør i NTB, Mads Yngve Storvik. Foto: Scanpix.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Det var ikke noe annet selskap enn GK som var aktuelt for meg, sier Christian Haugen.
Kampanje 14.07.2020
En rett i New York opphevet mandag et midlertidig forbud som var ilagt Mary Trump.
Kampanje 14.07.2020
Reagerer på manglende svar og varsel om færre moderatorer midt i Facebook-boikotten.
Kampanje 14.07.2020
- Vi både håper og tror at det verste er lagt bak oss, sier Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.
Kampanje 13.07.2020
Selskapets merkevarevirksomhet har en fremgang i driftsresultatet på 16 prosent-
Kampanje 13.07.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt