AddToAny

Sammenstøtet mellom UP-patruljen og motorsykkelen vekker harme.

Sammenstøtet mellom UP-patruljen og motorsykkelen vekker harme.
Politioverbetjent Håvard Gåsbakk satt bak rattet da patruljebilen hans kolliderte med en motorsyklist i mai i fjor. Sammenstøtet endte i det som beskrives som en heksejakt mot polititjenestemannen.
Siste tirsdag i mai i fjor kjører UP-betjent Håvard Gåsbakk og hans makker i sydgående retning langs E18 nord for Drammen. De skal gjennomføre trafikkontroll fra den sivile UP-bilen denne kvelden.

Med over 22 år i operativ tjeneste og flere år som kjøreinstruktør på Politihøgskolen, har Gåsbakk tilbrakt mang en time bak rattet. Hans mangeårige erfaring fra Beredskapstroppen, og ekstra utdanning innen kjøring fra IP1- og IP3-treninger, gjør at han er en habil sjåfør.

Men det Gåsbakk ikke vet i det han blir oppmerksom på motorsykkelen som suser forbi ham i venstre kjørefelt, er at dette skal bli et oppdrag han sent vil glemme. Om kort tid skal kollegaene til den erfarne politimannen få vite, gjennom UP-sjefen Steven Hasseldals twitring, at Gåsbakk er «avskiltet» - satt som pikett.

Og i mediene kan man snart lese at han er en politimann som «vi ikke vil ha», en som utøver politivold. En cowboy.

Ordene i pressen som kanskje treffer aller hardest er at Gåsbakk angivelig «meier ned folk med vilje - og tier om det etterpå». Og at han i samme slengen ikke lar folk som har brukket ben og trenger akutt helsehjelp, få det.

Men hva var det som egentlig skjedde disse sekundene på førsommeren i fjor? Vi må spole flere måneder tilbake i tid.

Fra 0 til 100 på 3 sekunder

Klokka har passert 18.00 i det Gåsbakk svinger inn på den fire felt store motorveien. Både han og makkeren legger merke til motorsykkelen av typen Yamaha RI som nå kjører forbi dem i venstre kjørefelt.

Tungmotorsykkelen har 180 hestekrefter, og ett pådrag med full gass kan gjøre at sykkelen akselererer fra 0 til 100 på litt over tre sekunder.

Ut fra erfaring tenker UP-betjentene at motorsykkelen er interessant. De reagerer begge på at skiltet er oppbrettet, som gjør at det ikke er mulig å se registreringsnummeret. I tillegg biter de seg merke i motorsyklistens tempo og adferd i trafikken. At føreren heller ikke har på seg kjøredress, men kjører i vanlige sko, bukse og jakke, stusser de også på.

I det motorsyklisten får fri kjørebane, øker han farten. Gåsbakks makker starter derfor en gjennomsnittsfartsmåling, som viser at motorsyklisten kjører i 140 kilometer i timen i 100-sonen. Når den neste målingen tas, har motorsyklisten saknet farten. Nå kjører han i 126 kilometer i timen.

Siden motorsyklisten kjører for fort og «rykkete», bestemmer politimennene seg for å stoppe ham. De klarer å identifisere registreringsnummeret på motorsykkelen ved å zoome med et kamera. Motorsykkelen er registrert i Litauen, og politiet får dermed ikke verifisert hvor motorsyklisten bor.

Basert på tidligere erfaringer med tilsvarende situasjoner, tenker Gåsbakk at føreren kan komme til å unndra seg kontroll. Han vurderer derfor om politiet må gjennomføre en mer taktisk stans enn ved en vanlig kontroll.

Så kjører Gåsbakk opp på siden av motorsykkelen. Nå nærmer de seg avkjøringen på Tranby ved Liertoppen nord for Drammen. Gåsbakk setter først på blålys, og deretter blinklys for å signalisere at motorsyklisten skal svinge inn mot avkjøringen. I tillegg vinker makkeren til Gåsbakk til motorsyklisten.

«Der stikker'n»

Samtidig følger Gåsbakk med i sidespeilet for å forsikre seg om at politibilen ikke er kommet for tett på motorsyklisten. Så foretar Gåsbakk en kontrollert nedbremsing av motorsykkelen.

Hastigheten går fra 50 til cirka 30 kilometer i timen. Da ser han at motorsyklisten blir liggende ganske langt bak og søker posisjon ut bak politibilen. Gåsbakk besvarer forsøket med en liten korreksjon, og drar rattet mot venstre. Gåsbakk lykkes, og motorsyklisten er tilbake bak politibilen.

Så bremser Gåsbakk ytterligere opp, og nå kjører de i bare 14 kilometer i timen. Men motorsyklisten setter seg ikke opp, noe som er vanlig når man skal stoppe en motorsykkel.

Slik Gåsbakk og makkeren oppfatter det, gjør føreren seg klar til å stikke av. Så hører de et voldsomt motorbrøl.

- Der stikker'n, sier Gåsbakk til makkeren.

Polititjenestemannen reduserer hastigheten ned til 12-13 kilometer i timen, og svinger ytterligere litt inn mot høyre i kjørefeltet for å avverge at motorsyklisten stikker av. På denne måten ønsker Gåsbakk å avverge forfølgelse av motorsyklisten. Samtidig gir motorsyklisten full gass og kjører inn i høyre side på politibilen.

Motorsykkelen kommer så fort at Gåsbakk ikke klarer å avverge ulykken. Deretter går motorsykkelen inn i autovernet noen meter foran politibilen. Underveis har Gåsbakk hat

Les mer

Flere saker fra Politiforum

Er organiseringen av politiet og påtalemyndigheten et spørsmål om rettssikkerhet? Svaret på dette spørsmålet er både ja og nei.
Politiforum 16.02.2024
Det har blitt farligere å være ansatt og innsatt i norske arrester. Nøkkelordene er rus, psykiatri, rapporteringskrav og bemanning - eller rettere sagt, manglende bemanning.
Politiforum 16.02.2024
En forklarende tilnærming er idealet i politiet, men variasjonen mellom polititjenestepersoner er for stor. Hva gjør en forklaring god og hvorfor er det ekstra viktig i politiets møter med minoritetsungdom?
Politiforum 16.02.2024
av de 3720 tilrettelagte avhørene som ble gjennomført i 2022, involverte fornærmede som var blitt utsatt for vold.
Politiforum 16.02.2024
En augustdag i 2021 ble en mann skutt og drept av en politipatrulje i Sarpsborg. For en av de involverte politibetjentene handler etterspillet om trusler, trygghet og tanker om hvorfor politiet stadig oftere må gripe inn mot mennesker som trenger helsehjelp.
Politiforum 16.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt