Elisabeth Strøm
Karen Lassen har i over 20 år undervist i mat og helse i grunnskole- og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). I fjor disputerte hun med avhandlingen «Skolekjøkkenets hemmeligheter. En kvalitativ studie av lærernes matlagingsundervisning på ungdomsskolekjøkkenet». Målet med avhandlingen har vært å studere hvordan undervisningen på norske skolekjøkken faktisk utøves for på den måten tilføre faget forskningsbasert kunnskap. Derfor blir også avhandlingen hennes betraktet som et pionerarbeid.
- Det mangler ikke på bøker, læreplaner og veiledninger som forteller hvordan undervisningen bør og skal være. Det vi derimot ikke vet så mye om er hvordan alle disse rådene blir ivaretatt av lærerne. Dette feltet har vært preget av lite forskning, men mye synsing og myter. Hvorfor underviser lærerne som de gjør og hvordan opplever de selv hverdagen på skolekjøkkenet? Det var dette som motiverte meg til å gå i gang med doktoravhandlingen, sier Lassen.
En myte er for eksempel at elever blir avspist med å tegne pizza eller pannekaker. Hun sitter derimot igjen med et inntrykk av at det foregår mye matlaging i mat- og helsetimene.
Hav av oppgaver
Avhandlingen består av to studier. Som i filmklassikeren Salmer fra kjøkkenet, hvor svenske forskere kom til Norge for å undersøke menns kjøkkenbruk, har Lassen vært «flue på veggen» på 6 skolekjøkken på 4 skoler. Hun har observert 17 økter med 9 forskjellige lærere. Totalt deltok 12 lærere med varierende alder, utdanning og erfaring i mat- og helsefaget. Dette inkluderer en fokusgruppe på fem lærere. I sn