AddToAny

Reagerer på Munch-direktørens uttalelse: - Virker helt useriøst

Hva slags bil ville Edvard Munch kjørt hvis han levde i dag? Kunstredaktør Una Mathiesen Gjerde beskylder Munchmuseet for å selge sjelen sin for kommersielle inntekter.
På fredag ble Munchmuseet i Oslo offisielt åpent av kong Harald og dronning Sonja.

Samme dag gikk det også ut om et kommersielt samarbeid mellom elbilmerket Polestar og museet.

I pressemeldingen legger Munch-direktør Stein Olav Henrichsen vekt på at det er naturlig for museet å samarbeide med bilprodusenten, siden de er langt fremme når det gjelder innovason, teknologi og bærekraft. Samtidig har Polestar «en lidenskap for visuelt uttrykk».

Men han nøyer seg ikke med det. Han sier også at han tror Edvard Munch ville skaffet seg en Polestar hvis han levde i dag.

- Edvard Munch hadde en stor interesse for tekniske nyvinninger og jeg er ganske sikker på at hvis Munch hadde levd i dag, så hadde han nok ervervet en Polestar, sier Munch-direktøren i pressemeldingen.

Dette har fått flere til å reagere på sosiale medier.

Samfunnsdebattant Kjetil Rolness spør for eksempel på Facebook om dette er «tidenes mest hjernedøde utsagn fra en museumsdirektør?»

«Er det ingen grenser for hvor langt det nye museet vil gå for å prostituere navnet Munch, slik at andre kommersielle merkevarer kan få posisjonere seg i kulturlivet», fortsetter han.

«Helt ufattelig lavmål av Henrichsen» skriver én i kommentarfeltet under.

«Hvis Munch hadde levd idag ville han fått Henrichsen sparket», foreslår en annen.

Kommentator Jan Arild Snoen i tidsskriftet Minerva kaller det meningsløs reklamesvada:

Jeg synes det er flott at private bedrifter sponser kulturlivet, men det kan ikke være meningen at Munch-museets direktør skal betale tilbake med denne meningsløse reklamesvadaen, og attpåtil i Munchs navn.

- Jan Arild Snoen (@jasnoen)

Kunstredaktør: - Det finnes en grense

Kunstredaktør Una Mathiesen Gjerde i kulturavisen Subjekt sier hun synes det er problematisk at museet bruker Munch som en merkevare på denne måten.

- Jeg synes dette virker helt useriøst. Det framstår som de selger sjelen sin for å få kommersielle inntekter, sier hun til Forskerforum.

Hun sier hun i utgangspunktet synes det er uproblematisk at offentlige institusjoner som Munch henter inn egeninntekter.

- Men jeg tenker at det finnes en grense, og her mener jeg denne grensen krysses ganske klart. Det svekker tilliten til museets redaksjonelle integritet, mener hun.

Og fortsetter:

- Jeg er ikke ekspert på Munchs livshistorie, men jeg kan ikke se at det er noe hold i den påstanden, annet enn at det er god reklame for Polestar. Det fremstår som et ekstremt taktløst og ukritisk utsagn.

Direktør for Munchmuseet Stein Olav Henrichsen (t.v.) på promobilde for samarbeidet mellom museet og Polestar.

Munch-direktøren: Var humoristisk ment

Munch-direktør Stein Olav Henrichsen svarer at sitatet i pressemeldingen var humoristisk ment.

- Det ble sagt litt spøkefullt, med tungen i kinnet. Vi tillater oss å ha litt humor på Munch. Hvis man ikke ser humoren i det, kan det jo fremstå som litt unødvendig.

- Hva er morsomt med det utsagnet?

- Det er jo mange som forestiller seg hva Edvard Munch ville sagt eller gjort eller tenkt i dag. Vi skal selvfølgelig være forsiktige med det hos oss. Men at vi også kan spøke med det noen ganger, tenker jeg er helt innafor. Jeg legger til grunn at de aller fleste forstår at dette er sagt spøkefullt. Uansett ville det vært en ren spekulasjon fra min side.

Etter intervjuet ringer han opp for å komme med en tilføyelse:

- Edvard Munch hadde veldig mye humor selv. Jeg tror han hadde syntes at dette bare var morsomt.

Her er noen flere reaksjoner fra Facebook og Twitter:

Denne skandalen bør vi langtidssteke. Det er ikke til å tro at direktøren for Munch museet kan si noe så talentløst og dumt.

- Åse Thomassen (@kardemomm)

En ting er å skaffe seg sponsorer. Men dette: «Jeg er ganske sikker på at hvis Munch hadde levd i dag, så hadde han nok ervervet en Polestar, sier direktør ved MUNCH, Stein Olav Henrichsen» Kjenner ikke og noen grenser lenger?

- Kamilla Aslaksen (@KamillaAslaksen)

På sin 70-årsdag fikk Munch gratulasjon fra drosjeeierne på Østbanen som beste kunde.

Munch ville ikke valgt Polestar.

- Eivor Evenrud (@EivorEvenrud)

Image-text:

Direktør ved Munchmuseet Stein Olav Henrichsen og kunstredaktør Una Mathiesen Gjerde i Subjekt. Foto: Einar Aslaksen/Dev Dhunsi

Gå til mediet

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt