
Rapporten tar for seg fordeler og ulemper med batterielektriske biler og hydrogenbrenselcellebiler, og konkluderer med at biler med brenselceller ikke har noe potensial de neste 20 årene. Det til tross for at de ofte pekes på som et nullutslippsalternativ som på mange måter er bedre enn batterielektriske biler.
Rapporten trekker frem flere problemer.
Kostnaden er for høy, heter det. En hydrogenbil koster i dag 1,6 ganger så mye som en elbil, og drivstoffkostnadene er tre ganger så høye. Dette vil imidlertid variere noe ut fra hvor i verden bilen kjøpes.
Selv om hydrogenkjøretøyer får energien fra brenselceller, er de avhengige av litiumionbatterier, både for å lagre regenerert energi og å sikre høy nok effekt under drift. Rapporten viser til hydrogenlastebilen Nikola One, som skal ha et 250 kilowattimer litiumionbatteri.
Videre trekkes det frem at et brenselcellesystem har bevegelige deler som krever vedlikehold. Vedlikeholdskostnadene kan være høyere enn for en elbil, heter det.
Utbredt tekn