AddToAny

Raja vil vente med medie-støtte - refses av Senterpartiet

Raja vil vente med medie-støtte: - Vi må se hvordan alle tiltakene virker
Kulturministeren har ingen nye krise-milliarder å legge frem for mediebransjen og vil heller ikke love noe.
Saken blir oppdatert.

Fredag gikk regjeringen på podiet med nye krisepakker som skal få et hardt presset næringsliv gjennom unntakstilstanden. Fredag morgen kom finansminister Jan Tore Sanner med en skisse for hvordan en kontantstøtte til bedrifter til en verdi av 10-20 milliarder i måneden vil se ut. Dette er penger selskaper som opplever «et betydelig omsetningsfall» skal kunne bruke til å dekke faste utgifter som husleie og forsikringer.

Næringsministeren Iselin Nybø kunne senere på dagen fortelle om en pakke til en verdi på fem milliarder kroner som skal hjelpe gründere og oppstartselskaper.

Ber mediebransjen om å vente

Men mediebransjen må fortsatt smøre seg med tålmodighet. Regjeringen har ingen milliarder til mediehus som både må permittere og opplever et voldsomt fall i annonseinntektene. Kulturminister Abid Raja kunne fredag fortelle at holdningen nå synes å være vente å se.

- Vi ser de store utfordringene for mediebransjen. Mediemangfoldet er i en potensielt kritisk situasjon hvor de blant annet ser et brått og stort bortfall av annonseinntekter. Jeg er bekymret for den krevende situasjonen mange medier opplever. Samtidig vil mediene også kunne benytte seg av de generelle ordningene og tiltakene vi har lagt frem. Regjeringen og jeg vil fortløpende følge medienes situasjon, jobbe videre med ordninger og bidra til at medienes viktige samfunnsmessige rolle opprettholdes, sier kultur- og likestillingsministeren i en melding før han legger til.

- Nå må vi se hvordan alle disse tiltakene virker, før vi tar stilling til behovet for ytterligere tiltak. Jeg har tett kontakt med bransjen og kommer til å følge utviklingen nøye, sier kultur- og likestillingsministeren.

- Vi er skuffet

Hos Mediebedriftenes Landsforening (MBL) er det ikke gode nyheter. Foreningen har sammen med øvrige presseorganisasjonene kommet med krav om støtte for til sammen 1,3 milliarder kroner.

- Vi er skuffet over det, sier MBL-sjef Randi S. Øgrey til Kampanje.

Hun sier det «er positivt med tiltakene som kommer», men at hun er bekymret for hva som kommer.

- Vi har løpende medlemsundersøkelse som viser at det er krevende og nå handler det om å fortsette å levere på journalistikken. Vi har en særlig samfunnsviktig rolle nå, samtidig som annonseinntektene raser. Vi forventer at det jobbes videre med tiltak for oss, og vi vil også ha god kontakt med Stortinget, sier Øgrey.

- Fortsatt behov for mediepakke

Til nå har regjeringen også lagt frem tiltak som sikrer norske bedrifter låneordninger og har også utsatt innbetalinger av arbeidsgiveravgift og mva-innbetalinger, men mediebransjen har krevd mer enn det. Ordningene som er blitt presentert i dag, erstatter ikke en slik pakke, ifølge MBL-sjefen.

- Det er veldig bra med generelle ordninger som treffer alle, der jobber NHO veldig godt, samtidig ser vi at situasjonen er såpass krevende at det er behov for bransjespesifikke tiltak. Annonseinntektene renner ut samtidig som det er behov for mer informasjon og journalistikk, og det er viktig å sikre at vi har distribusjon og folk i mediehusene som kan lage det viktige innholdet vårt, sa Øgrey til Kampanje tidligere i dag.

Torsdag sendte mediebransjen et brev til Stortinget der de stiller seg bak et forslag på en krisepakke verdt 1,3 milliarder kroner. Den inkluderer 600 millioner kroner for dokumentert bortfall av annonseinntekter, spesielt tiltenkt lokale medier og fritak for arbeidsgiveravgift de neste fire månedene, verdt inntil 300 millioner kroner.

Image-text:

Vil vente å se:

Kulturminister Abid Raja har ingen redningspakke til medieindustrien og sier regjeringen nå vil vente å se hvordan tiltakene som er presentert så langt vil virke. Foto: Scanpix.

- Skuffet:

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Borussia Dortmund mot Bayern Munchen ble den mest sette fotballkampen på Viaplay i år.
Kampanje 27.05.2020
Raser etter at Twitter merket to av meldingene hans som villedende.
Kampanje 27.05.2020
- Vi må mer enn to år tilbake for å finne en måned med reklamefilmer med like lite effektiv oppmerksomhet, skriver Håvard Ose i Mediacom.
Kampanje 27.05.2020
Har også utpekt ny sjef for tv-produksjonsselskapene som blir igjen i selskapet.
Kampanje 27.05.2020
- Selskaper som innfører permanent hjemmekontor kan støte fra seg mange flinke folk, skriver Anders L. N. Tvedten i Try Råd.
Kampanje 27.05.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt