AddToAny

Rådebank-skaper tok en råsjanse: - Det var ikke noen garanti for at vi fikk en ny sesong

I dag har serien «Rådebank» premiere på sin tredje og siste sesong. Serieskaperen avslører at hun allerede før sesong én gikk på lufta tok et valg som satte hovedideen i spill.
Den prisbelønte NRK-serien «Rådebank» har torsdag premiere på sin siste sesong. Serien handler ikke bare om rånelivet på bygda, men også om unge menns mentale helse. Den har blitt kritikerrost, høstet inn heder og gått rett inn i nordmenns hjerter. Serieskaper Linn-Jeanethe Kyed forteller at det har vært en lettelse å se mottakelsen serien har fått, men at hun var nervøs i tiden før serien gikk på lufta.

- Jeg får alltid premierenerver, og dette var intet unntak, sier hun til Kampanje.

Nå avslører hun også at hun tok en sjanse med hele serien. «Rådebank» har nemlig blitt en serie i tre deler. Den første delen og sesongen handler om råneren Glenn-Tore som har kjærlighetssorg. Den andre sesongen handler om råneren Sivert som ender opp med å ta sitt eget liv, og den tredje delen handler om livet etter selvmordet.

- Et sjansespill

Kyed forteller at hun opprinnelig pitsjet inn handlingen i sesong to til NRK P3. Men siden hun ønsket at tematikken selvmord skulle treffe publikum dypt, ville hun først lage en sesong hvor man ble kjent og fikk nærhet til karakterene.

- Det var helt klart et sjansespill å be om en helt annen sesong før historien vi egentlig hadde fått lov til å lage. Det ble også gjort klart at det ikke var noen garanti for at vi da fikk en andre sesong da NRK sa ja til den reviderte planen vår, sier Kyed.

- Men det ville også vært et sjansespill å ikke gjøre det. Skal du tro på historien til Sivert, og samtidig behandle tematikken med respekt så kreves det tid til å bli glad i karakterene slik at du føler med dem når det går galt. Dette var ikke et prosjekt jeg gjorde for jobbens del, men fordi det var viktig for meg, så slik måtte det bli. Men det er klart jeg var nervøs, man vet aldri om noe funker før det er laget, fortsetter hun.

Smal målgruppe

Kreativ leder og partner i produksjonsselskapet Fenomen, Tom Marius Kittilsen, ser også tilbake på valget som en sjanse de tok, men opplevde samtidig at det var en veldig god plan.

- Vi må gjøre det som er best for historien. Vi er veldig glad for at NRK tidlig forsto hva som var intensjon med «Rådebank», og virkelig har vært en solid partner for oss som har bidratt til å realisere seriens potensiale, sier Kittilsen.

For å få lov til å lage sesongen Kyed og Fenomen opprinnelig pitsjet inn til NRK så måtte serie nå målsettingene sine. Det var i utgangspunktet mann i 20-årene på bygda, og en konkret målsetting på 250.000 seere per episode Det klarte de med bravur. Sesong en har nemlig 1,2 millioner seere i snitt, mens sesong to hadde 1,1 millioner seere.

- Det var en kjempelettelse. Det var veldig godt å se den bli publisert og få den mottakelsen den fikk. Det overgikk alle målsetninger, sier Kyed i dag.

- Ydmyke og rørt

Kittilsen er både stolt og glad over hva de har fått til med «Rådebank». Han forteller at serien har vært helt spesiell for produksjonsselskapet.

- Rekkevidden av betydningen serien har hatt for folk er langt over hva vi i vår villeste fantasi kan drømme om, det gjør oss både ydmyke og rørt. Når vi på toppen av det tangerer «Halvbroren» gamle rekord i antall gullruter, så kan vi vel definitivt si at vi ikke kan be om mer. Dette er sannsynligvis noe man som produsent ikke får oppleve så mange ganger i løpet av en karriere. Det er skikkelig trist at det nå er over, men det føles også helt rett, sier Kittilsen.

- Ingen planer om å avslutte samarbeidet

Han forteller at han gjerne samarbeider med Kyed på videre prosjekter.

- Rådebank sesong tre er det femte prosjektet vi samarbeider med Linn på, og vi har ingen planer om å slutte med det, sier Kittilsen.

Image-text:

Premiereklar Rådebank-skaper:

Den prisbelønte NRK-serien Rådebank går nå inn i sin tredje og siste sesong. - Jeg får alltid premierenerver, sier serieskaper Linn-Jeanethe Kyed til Kampanje. Foto: Max Emanuelson/Fenomen/NRK

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Mens kun 400.000 sveipet innom TV 2s 17. mai-sendinger.
Kampanje 20.05.2022
- Kanskje de skjønner at behandlingen av klagene ikke var god nok, når kritikken fortsetter og antallet klager er enda større, sier Kim René Hamre.
Kampanje 20.05.2022
Begynner i stedet i oppstartsselskapet og shoppingplattformen Brandbassador.
Kampanje 20.05.2022
Postens julereklame fikk oppmerksomhet av en hel verden da den gikk på lufta. Et halvt år senere er den fortsatt et tema.
Kampanje 19.05.2022
Marketer Real Estate Technologies henter Anna Maridal fra Schibsted.
Kampanje 19.05.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt