AddToAny

- Programmatic er uoversiktlig

- Programmatic er uoversiktlig
Jeg tror vi raskt kan enes om at vi alle synes programmatisk er bra og effektivt for mange annonsører og effektive løsninger er noe vi alle tilstreber. Likeledes at programmatisk er et tema som av mange annonsører oppleves som uoversiktlig.
Derfor har vi i Anfo satt fokus på dette gang etter gang. I kurssammenheng og i nettverksgrupper. Med bistand fra både mediebyråer og andre aktører. Det kommer vi også til å fortsette med. Ikke minst på vår nye konferanse Adtech: Programmatic i juni der vi som vanlig lar alle sider av bordet komme til ordet - og denne gang også Mediacom.

Tror også vi skal erkjenne at til tross for iherdig folkeopplysning fra både Anfo, Kampanje og andre så er det nok fremdeles mer informasjon som skal til.

Vi har alle våre respektive agendaer. Det er verken min eller mediebyråenes jobb å sørge for at mediene tjener penger. Ei heller er det vår jobb å sørge for at mediebyråene tjener penger. Anfos agenda er ganske enkel; Å utrettelig å jobbe for annonsørens interesser. Det er faktisk slik at det i den nye programmatiske verden er et ekstra behov for årvåkenhet akkurat nå. Spesielt er vi opptatt av kostnadsstrukturer i den programmatiske kjeden og ikke minst elementer vi mener kan trekke nøytralitet og objektivitet i tvil.

De fleste annonsører er mer enn villige til å betale for verdiøkende tjenester. Men vi er også helt tydelig på at det bør være en klar sammenheng mellom verdiøkning og kostnad. Til det trenger vi åpenhet. Vi vil ha mest mulig effekt ut av våre investeringer! I det programmatiske økosystemet er det mange aktører og de driver ikke med veldedighet. La oss enes om at det dette landskapet som er uoversiktlig skaper noen utfordringer for annonsørene.

Vi liker å tro på det objektive og nøytrale medievalget fortsatt! Men det er kanskje naivt?

Vi er heller ikke så veldig redd for om byrålederne i Group M har prestasjonsbaserte og gode inntekter. Vi ønsker rett og slett bare å fjerne elementer som gjør at vi kan trekke motiver i tvil. Vi liker å tro på det objektive og nøytrale medievalget fortsatt! Men det er kanskje naivt?

Vi forutsetter at programmatiske annonsekjøp er effektive, gjerne mer effektive enn tradisjonelle kjøp. Gitt da at vi får kontroll på noen elementer som for tiden jobber noe mot oss; Nemlig det faktum at for store andeler av et totalt budsjett blir borte i prosessen frem til det programmatiske kjøpet. Verdikjeden er lang, aktørene mange og med varierende motiver og kostnadene er nok også for høye.

I en slik kontekst er det interessant å tenke seg hvor effektivt programmatiske kjøp egentlig burde ha vært, i en verden uten ad fraud og waste. Vi ser jo her tydelig en betydelig skjult reserve som bør gi utslag i mer effekt for pengene. Ellers sagt på en annen måte: Lik effekt til en lavere kostnad eller høyere effekt til dagens pris.

For ordens skyld har ANFO ikke kommentert noe rundt en avtale mellom GroupM og Schibsted. Det er riktig at vi i et ANFO nettverksmøte direkte fra Ruben Søgaard (administrerende direktør i Mediacom, red. anm.) fikk høre at Schibsted og Group M etter en langvarig prosess knyttet til Schibsted sine Retningslinjer for bruk av data, omsider var blitt enige. Men vi har altså ikke kommentert denne saken. Å blande oss inn i denne diskusjonen blir feil.

Vi hiver oss også på trenden med møteinvitasjoner i offentlighet. Både Ruben Søgaard og Martin Bentsen er herved invitert til et lukket møte med sentrale annonsører, media og mediebyråer den 15. juni. Tema er Programmatic og Ad Fraud.

Litt i lys av det vi kan kalle et divergerende syn på saken selvsagt.

Kommentér KOMMENTARJan Morten Drange

Daglig leder i ANFO

- Uoversiktlig:

Debatten rundt de programmatiske reklamekjøpene fortsetter etter Kampanjes avsløringer om hvor mye penger som forsvinner i andre kostnader og lisenser i stedet for rene mediekjøp. - Programmatisk er et tema som av mange annonsører oppleves som uoversiktlig, skriver leder av annonsørforeningen Anfo, Jan Morten Drange, i dette innlegget.

- Men vi elsker effektive mediekjøp og la de gjerne være programmatiske, skriver Anfo-sjef Jan Morten Drange.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Over 500.000 husstander får TV 2-kanalene tilbake.
Kampanje 21.01.2022
- Hyper har lagt ut på en veldig spennende reise, sier Ane Lynau.
Kampanje 21.01.2022
- Vi kunne ikke fått en bedre start på 2022, sier Morgenstern-sjef Camilla Kim Kielland.
Kampanje 21.01.2022
- Teige Goodchild har vært en fantastisk, spennende og lærerik reise som nå føltes riktig å avslutte, sier Rebecca Goodchild.
Kampanje 21.01.2022
Brilleland har inngått et sponsorsamarbeid med parafriidrettsutøveren Salum Ageze Kashafali.
Kampanje 21.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt