AddToAny

- Prisvinnende reklamefilmer er mer effektive enn «røkla»

- De får mer oppmerksomhet for pengene, og er adskillig bedre likt enn ikke-vinnerne, skriver Sten Bråthen i Mediacom.
Peter Field ropte et varsko i Cannes om at kreativt prisvinnende reklame var blitt mindre effektiv enn annen reklame, under overskriften «The crisis in creative effectiveness.» Med sin Reklamebørs kan imidlertid Mediacom dokumentere at kreativt prisvinnende TV-reklame fortsatt er mer kostnadseffektiv for å skape oppmerksomhet og liking enn ikke-prisvinnende TV-reklame.

Basert på Mediacom sin Reklamebørs analyserte vi 669 TV-reklamer fra 2014 til i dag. 33 av filmene hadde blitt nominert til Sølvfisk og/eller fått en pris i «Gullblyanten» - disse definerte vi som «kreative vinnere». Vi så på effektivitetsparameterne reklameoppmerksomhet og liking av filmene og holdt dette opp mot TRP-trykk justert for sekundlengder.

Resultatene er ganske klare på disse to effektivitetsparameterne: Prisvinnerne får mer oppmerksomhet for pengene, og er adskillig bedre likt enn ikke-vinnerne. Forskjellene er riktignok ikke i samme størrelsesorden som Peter Field tidligere har indikert (seks ganger så effektiv på forretningsresultater), men betydelige nok. Det er også verdt å merke seg at hele Reklamebørsbasen i stor grad består av «bra reklamefilmer», primært profilfilmer som er vist med et godt trykk i perioden.

I snitt huskes 44 prosent av ikke-vinnerne og 50 prosent av vinnerne (14 prosent bedre), men korrigert for sekundlengder og TRP-trykk, kommer vinnerne ut som 9 prosent mer oppmerksomhetseffektive enn ikke-vinnerne. Det er imidlertid på likingen vinnerne skiller seg mest ut, der 46 prosent liker vinnerne bedre enn annen reklamefilm mot 33 prosebnt liking for ikke-vinnerne (40 prosent bedre med andre ord).

Om vi sier at målet for profilerende TV-reklame i stor grad er å bli husket og likt, kan vi enkelt multiplisere andelen som har sett med andelen som liker. Da finner vi at 14,5 prosent husker og liker ikke-vinnerne, mens 23 prosent husker og liker «vinnerne». 8,5 prosentpoeng høres kanskje ikke så mye ut, men det er faktisk 58 prosent mer effektivt. Korrigert for sekundlengder og TRP trykk, er vinnerne 52 prosent mer effektive i å nå målet om å bli husket og likt.

Denne økte effektiviteten kan bety mye for reklamebudsjettene. For å få 25 prosent av seerne til å huske og like en reklamefilm (gode tall for en enkeltkampanje), trenger kreativitetsvinnerne «bare» å investere om lag 3,2 millioner kroner (avhengig av rabattnivåer), mens ikke-vinnerne må investere om lag 4,9 millioner kroner - altså om lag 1,7 millioner kroner som kan investeres i å øke tilstedeværelsen i media eller å lage annet innhold.

Kommentaren er skrevet av strategidirektør Sten Bråthen og innsiktssjefen Håvard Ose i Mediacom i fellesskap.

Image-text:

Vann på mølla:

Strategidirektør Sten Bråthen og innsiktssjefen Håvard Ose i Mediacom har fått vann på mølla og mener at reklamefilmer som vinner priser fortsatt er den mest effektive. Her Rema 1000s reklame «Smarthus» som blant annet gikk til topps i Gullfisken.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- En skam for statskanalen, skriver en klager.
Kampanje 19.11.2019
Trigger går til topps med Coca-Colas ramadan-kampanje.
Kampanje 19.11.2019
Vil etablere designbyrået i flere norske byer.
Kampanje 19.11.2019
VG har gått gjennom et stort antall artikler om anklagene mot Trond Giske (Ap) og har rettet innholdet i tre av dem, opplyser redaktør Gard Steiro.
Kampanje 19.11.2019
Vipps forsvarer førsteplassen på listen.
Kampanje 19.11.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt