Praksisstudier er i vinden, men Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (Nokut) finner at det er en del utfordringer. Disse knyttes til dårlig samarbeid mellom undervisningsinstitusjoner og praksisfeltet, mangel på kvalifiserte veiledere og manglende tid til å følge opp studenter.
Terje Mørland, leder i Nokut, viser til tilfeldigheter rundt kvalitet i praksisstudier, og sammenligner praksiskvalitet med et lotteri. Studentene i Norsk sykepleierforbund peker på irrelevante praksisperioder og behov for å flytte fokus fra at studenter skal være, til at de skal lære, i praksis. Asheim uttaler til Khrono at det kan være behov for å stille tydeligere krav til praksisstudier for å redusere tilfeldigheter og at det er viktig å trekke lærdommer fra erfaringer.
Sykepleierutdanningen, som vi har bakgrunn fra, har halvparten av utdanningen i praksis. Til tross for at vi kan være enige om at praksis er viktig for å sikre god og relevant utdanning, erfarer vi utfordringer rundt praksisstudiene. Generelt mener vi at disse må ses i sammenheng med mangel på, og feil