Lista over avtalebrudd er lang:
Ansatte får ikke overtidsbetalt.
Manglende helligdagstillegg.
Normalarbeidstid på 48 timer i uka.
Dårlig datakvalitet på timelister.
Vanskelig å avstemme timelister mot lønnsslipp.
Arbeidsplaner bryter med arbeids- og hviletidsbestemmelser.
Driftsleder lager timelister på vegne av de ansatte.
- I tillegg er det avdekket en rekke andre avvik, som språkutfordringer, ulike sikkerhetsproblemer, manglende politiattester, manglende bruk av uniform for identifisering og manglende eller utgått HMS-kort, fortsetter Trehjørningen.
Bekymringsmelding i 2017
Elite Service Partner AS var en av fire leverandører som siden februar 2017 har levert renholdstjenester for politiet. Allerede et snaut halvår etter kontraktsinngåelsen fikk PFT inn bekymringsmeldinger knyttet til arbeidsforholdene til Elite Service Partners renholdere.
I forbindelse med en kontroll i juni 2017, etter den såkalte «påseplikten» (se faktaboks) - ble det avdekket ytterligere avvik.
- Vi avslørte tidlig mislighold i denne saken, og har gitt dem mulighet til å rette opp forholdene, sier Trehjørningen, som understreker at dette ikke handler om kvaliteten på renholdet.
- Vi har stilt krav til de ansattes lønns- og arbeidsvilkår, og der er det avdekket vesentlig mislighold, sier han.
Elite Service Partner gjennomførte en internkontroll med tiltak og rap