- I tillegg vil klienter kunne rangere og anmelde hver enkelt advokat. Målet er å gjøre det enklere for forbrukerne å skaffe seg oversikt over bransjen og å sammenlikne advokatene, sier Erling Løken Andersen, advokat og innehaver av Omega Media, et norsk IT-utviklingsselskap som har utviklet Advokatguiden.
Med henvisning til EUs Open Data Directive, ba Andersen i november i fjor Tilsynsrådet for advokatvirksomhet om en komplett oversikt over alle advokater og rettshjelpere. Bare noen dager senere sa Tilsynsrådet ja til henvendelsen.
Ukjent terreng
Ifølge Andersen har ikke advokatbransjen evnet å fornye måten klienter rekrutteres på.
- Advokatbransjen er et vanskelig terreng å utforske hvis man trenger en advokat, og de som står utenfor advokatverdenen har ikke noe forhold til det interne hierarkiet, hvor det finnes noen som er i toppen, et mellomsjikt og de som retter seg mer generelt mot privatmarkedet og mindre klienter, sier Andersen til Advokatbladet.
En ny og bedre måte å finne advokat på er en nødvendighet, mener han.
- Gjennom advokatenes egne firmasider er det umulig å få oversikt, og alle fremstår som like gode. Få snakker om pris eller tidligere oppdrag. Advokatguiden ønsker å lage en enklere måte å sammenlikne advokater på - litt på samme måte som når man søker etter hotell.
- Med ekte rangeringer og anmeldelser. Det er det viktigste av alt, sier