AddToAny

Oslos bompengereform - et lovende kompromiss - Samferdsel

Oslos bompengereform - et lovende kompromiss - Samferdsel
Den forstående bompengereformen i Oslo er planlagt for å tilføre Oslopakke 3 større inntekter.
Men helt uavhengig av hva inntektene brukes til, er reformen faktisk en lovende kombinasjon av vegprising og klimapolitikk som fortjener internasjonal oppmerksomhet. Det er likevel rom for å finne enda bedre løsninger.

Den nær forestående bompengereformen bør bli gjenstand for et forskningsprosjekt, mener Harald Minken. Men det haster veldig, for det er nødvendig for sammenlikningens skyld å samle inn et komplett sett av data om situasjonen før reformen, skriver han. Illustrasjonsfoto: Samferdsel. Den reviderte Oslopakke 3-avtalen av 5. juni 2016 (heretter RA 2016) omfatter blant annet endringer i bompengetakstene. Endringene gjøres gjeldende i tre trinn.

Første trinn innføres fra 1. oktober i år. [1] Det blir ulike satser for dieselbiler og bensinbiler, og det blir en mindre differensiering av takstene i og utenom rush. Nullutslippsbiler slipper å betale, som nå, og Bærumssnittet beholder også inntil videre de samme takstene som nå. [2]

Men bortsett fra i Bærumsnittet vil takstene være omtrent 50 prosent høyere for dieselbiler i rush, og 25 prosent høyere for dieselbiler utenom rush, hensyn tatt til rabatten, som øker fra 10 til 20 prosent. Tilsvarende tall for bensinbiler er mer moderate: 38 prosent i rush og 12 prosent utenom rush.

I en tilleggsavtale datert 13. juni 2017 er opplegget for trinn 2 og 3 i bompengereformen spesifisert.

Trinn 2 innføres 1. mars 2019. Takstene på den gamle ringen (som nå skal hete Osloringen) blir de samme som i trinn 1. Men nå innføres det også en indre ring med armer.

Den indre ringen ligger på Ring 2, og de to armene går fra Gamlebyen til Trosterud og fra Torshov til Kjelsås, se illustrasjon. I tillegg blir det et bomsnitt på Bygdøy, som takstmessig også regnes med som en del av indre ring. Endelig innføres det nye snitt ved bygrensa i sør og øst og på Fornebu, hvor man hittil har kunnet snike seg unna Bærumssnittet.

Det blir da tre komplette bygrensesnitt - i vest, sør og øst. Alle får samme takster. For hver av de tre typene av personbiler (diesel, bensin og nullutslipp) vil det altså finnes tre slags

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt