Den nær forestående bompengereformen bør bli gjenstand for et forskningsprosjekt, mener Harald Minken. Men det haster veldig, for det er nødvendig for sammenlikningens skyld å samle inn et komplett sett av data om situasjonen før reformen, skriver han. Illustrasjonsfoto: Samferdsel. Den reviderte Oslopakke 3-avtalen av 5. juni 2016 (heretter RA 2016) omfatter blant annet endringer i bompengetakstene. Endringene gjøres gjeldende i tre trinn.
Første trinn innføres fra 1. oktober i år. [1] Det blir ulike satser for dieselbiler og bensinbiler, og det blir en mindre differensiering av takstene i og utenom rush. Nullutslippsbiler slipper å betale, som nå, og Bærumssnittet beholder også inntil videre de samme takstene som nå. [2]
Men bortsett fra i Bærumsnittet vil takstene være omtrent 50 prosent høyere for dieselbiler i rush, og 25 prosent høyere for dieselbiler utenom rush, hensyn tatt til rabatten, som øker fra 10 til 20 prosent. Tilsvarende tall for bensinbiler er mer moderate: 38 prosent i rush og 12 prosent utenom rush.
I en tilleggsavtale datert 13. juni 2017 er opplegget for trinn 2 og 3 i bompengereformen spesifisert.
Trinn 2 innføres 1. mars 2019. Takstene på den gamle ringen (som nå skal hete Osloringen) blir de samme som i trinn 1. Men nå innføres det også en indre ring med armer.
Den indre ringen ligger på Ring 2, og de to armene går fra Gamlebyen til Trosterud og fra Torshov til Kjelsås, se illustrasjon. I tillegg blir det et bomsnitt på Bygdøy, som takstmessig også regnes med som en del av indre ring. Endelig innføres det nye snitt ved bygrensa i sør og øst og på Fornebu, hvor man hittil har kunnet snike seg unna Bærumssnittet.
Det blir da tre komplette bygrensesnitt - i vest, sør og øst. Alle får samme takster. For hver av de tre typene av personbiler (diesel, bensin og nullutslipp) vil det altså finnes tre slags