
Avgjørelsen begrunnes med at søksmålet ikke gjelder et rettskrav siden Medietilsynet ikke har kommet med et pålegg ennå, samt at Discovery ikke har påvist et aktuelt behov for å prøve saken nå.
Søksmålet avvises også fordi Discovery ikke oppfyller tilknytningsvilkårene fordi et eventuelt pålegg vil rette seg mot distributører.
Det var ved nyttår at det nye norske forbudet mot pengespillreklame trådte i kraft. Det norske pålegget om å stanse TV-reklame for pengespill er rettet mot TV-distributører som Altibox, Telia og Telenor. Det er disse som risikerer å bli pålagt å stanse reklamen.
Det er allerede forbudt å markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Men forbudet har hittil ikke kunnet brukes overfor aktører som er etablert i utlandet, slik som Discovery og Nordic Entertainment Group.
Oslo Economics har tidligere anslått at disse selskapene risikerer å tape inntekter på mellom 250 og 500 millioner kroner som følge av forbudet.
Image-text:
Discovery Networks Norway eier blant annet TVNorge, FEM, MAX og Eurosport.
Foto: Terje Bendiksby / NTB