Erstatte firerkravet i matematikk med «for eksempel økt snittkarakter».
Stoppe avskiltingen av lærere (krav om obligatorisk etterutdanning innen 2025).
Målrettede tiltak for å få tilbake «reservestyrken» av lærere som jobber utenfor skoleverket.
Too little, too late. Forslagene vil kunne påvirke lærermangelen, som vil kunne nå 8000 i grunnskolen om få år, men ikke helt på den måten partiene tror. Egentlig er forslagene 'too little, too late'; det førstnevnte ovenfor går også i feil retning:
Å fjerne firerkravet vil ha en viss virkning, men å heve kravet til snittkarakter, som nå er 3,5, vil forverre situasjonen. Hvis opposisjonen tviler på det siste, bør man få gjennomført simulerte opptak med snittkarakterer varierende mellom 3,2 og 4,0. Da vil man se at for å ta knekken på eller senke lærermangelen, vil man, i hvert fall i noen år fremover, måtte senke snittkravet. (Samtidig bør man gjennomføre simulerte opptak med og uten firerkravet, for å se den relativt beskjedne virkningen dette kravet har.)
Å stoppe avskiltingen er det eneste av disse fire forslagene som helt klart vil ha betydning - i mitt anslag for lærermangelen på 8000 (se nedenfor), skyldes ca 2000 avskiltingen, fordi vi må regne med en overhyppighet i pensjoneringer - lærere nær pensjonsalder gidder ikke å studere fag de ha undervist i gjennom 30 år eller mer. (2000 tilsvarer ikke mer enn en lærer pr kommune i hvert av seks år; i realiteten blir det nok færre de nærmeste årene, og flere fram mot 2025.)
Størrels