Klima- og miljøminister Ola Elvestuen begynner med å understreke alvoret i FNs klimarapport. Videre sier han at regjeringen har fått på plass et godt budsjett for miljø og klima.
- Det svarer på hovedgrepene vi må gjøre, men som vi må gjøre mye mer av og raskere, sa han på frokostseminaret.
Han minner om at ett budsjett aldri vil kunne svare på en 1,5 grads- rapport alene.
Fagsjef i Zero, Kåre Gunnar Fløystad, synes det er flere positive ting ved årets budsjett. Samtidig savner han tiltak på noen områder.
Oppfordrer til å komme med ideer
Av klimatiltak i årets budsjett kan vi nevne mer penger til å bygge ut fornybar energi i utlandet, selv om bevilgningene har gått ned siden 2013.
Regjeringen vil også utrede hvordan man skal få nullutslippstekologi på flere skipstyper. Allerede er det 70 elektrifiserte ferger på vei som skal settes i gang i 2021.
En økning til Enova skal være med å sette fart på en miljøvennlig omstilling, spesielt i transportsektoren. Regjeringen viderefører og øker også støtteordninger som klimasats for kommunene og flere støtteordninger for grønn teknologi. Selskapet Nysnø Klimainvesteringer AS får 400 millioner til å investere i gode ideer.
Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i Zero sier at prognosen frem mot 2030 viser at det går litt bedre enn før. Elbilpolitikken begynner å gi utslag, det gjør også forbudet mot fossil fyring, og økning i biodrivstoff.
- Her skjer det en positiv utvikling. Samtidig så finnes det et stort gap hvor det ikke finnes politikk eller virkemidler for å få ting til å skje, sier Fløystad.
- I et 1,5 gradersperspektiv blir gapet mye større. Det viser at det trengs flere virkemidler enn det man har nå, derfor bør det være en "grønn sone" på Stortinget nå for å komme med gode ideer til å kutte utslipp. Det trengs jammen.
Her er 7 klimatiltak som SV, MDG, AP, KrF og Sp trakk frem i debatten på Zero-møtet:
1. Flertall ønsker CO2- fond for tungtransport
I år foreslår regjeringen at CO2-avgiften skal være på 500 kroner per tonn. De har utvidet grunnlaget for hvem som må betale og ønsker en flat avgift.
Transportsektoren står for 30 prosent av norsk