Ole Roger Berg, leder av Buss og sporveisarbeidernes forening, Trondheim
I anbud etter anbud er sikkerheten til førerne blitt ofret for billigst mulig bybusser. Men nå skjer det endelig noe.
Kun et par millimeter stål skiller sjåføren fra trafikken utenfor bybussene. Det har kostet både liv og helse.
Hittil har det likevel manglet politisk vilje til lovregulering av sikkerhet for førerne av bybussene. Det har heller ikke vært noe krav om det i anbudene.
Inntil denne sommeren. For første gang er nå et anbud ute med krav til førerplass som skal tåle en kollisjon uten å bli smadret. Det har fått produsenter til å kaste seg rundt.
Fatale konsekvenser
Bybusser er sjelden involvert i ulykker, men når det skjer, er det ofte med fatale konsekvenser for føreren. Den spinkle fronten på bybussene smadres selv ved sammenstøt i lave hastigheter. Fem bybussjåfører har mistet livet i busskollisjoner siden 2012. Senest i sommer mistet en fører livet i møte med personbil.
Viljen til å lovfeste tilsvarende sikkerhet i bybussene som for lastebiler og turbusser har foreløpig ikke vært der. Det til tross for at teknologien finnes.
Den er utprøvd, testet og standardisert, men for bybusser som skal kjøres i maksimalt 70 kilometer i timen er den altså ikke lovpålagt.
Så kom anbudet
En buss med sikker førerplass blir noe dyrere. I kampen om billigst mulig kollektivtrafikk på anbud har det aldri blitt krevd før nå.
Ruter - bestillerselskapet for Oslo og Akershus - har Oslo Syd på anbud med tilbudsfrist 25. august.
I anbudet krever selskapet samme minimumssikkerhet for førerhuset som er lovpålagt for turbusser og lastebiler. Juridisk betyr det at førerhuset må tilfredsstille krav