Samferdsel
19.02.2019
Det medførte mer sykling og gåing - og mindre motorisert trafikk - da en del av Innherredsveien i Trondheim ble gjort om til miljøgate, fastslår artikkelforfatterne.
Omdisponering av gateareal fra private motoriserte kjøretøyer til bærekraftige reisemidler blir en stadig mer populær tilnærming når byer rundt om i verden håndterer sine transportproblemer. I Trondheim i juli 2017 implementerte Statens vegvesen, som et prøveprosjekt, en miljøgate i en seksjon i Innherredsveien.
Les merForskere ved NTNU undersøkte hvordan miljøgaten medførte endringer i reiseatferd, med fokusering på syklisters rute- og reisemiddelvalg [1].
Prøveordningen involverte bl.a. innsnevring fra fire til to kjørefelt, en 1,8 km lang toveis sykkelveg i det frigjorte vegarealet samt gjennomkjøringsforbud for motoriserte kjøretøyer i midten av strekningen. Et omkjøringsalternativ for Innherredsveien hadde vært tilgjengelig siden 2014, da Strindheimtunnelen ble åpnet i området.
Totalt svarte 719 personer på en nettbasert reisevaneundersøkelse, som også omfattet et integrert kartverktøy. Dette gjorde de